Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Christiaan Triebert wint Pulitzerprijs met New York Times

07 mei 2020

Faculteit der Letteren alumnus Christiaan Triebert heeft namens de Amerikaanse krant The New York Times een prestigieuze Pulitzerprijs gewonnen voor onthullingen over Rusland en het agressieve handelen van president Poetin in onder meer Syrië en Europa. Christiaan maakt deel uit van het New York Times Visual Investigations team. Volgens hem is de nog steeds gruwelijke oorlog in Syrië is een belangrijk gespreksonderwerp. Belangrijker dan het winnen van de Pulitzerprijs, stelt hij. Hij hoopt dat door het winnen van deze prijs weer aandacht uitgaat naar Syrië.

Daarnaast is de prijs een belangrijke doorbraak voor de journalistieke methode van hem en zijn collega’s, ook wel ‘open source investigation’ genoemd. Ook benadrukt hij dat de prijs een eerbetoon is aan alle Syriërs die hun leven hebben geriskeerd door middel van het delen van video’s, foto’s en verhalen. Zonder al deze mensen was het niet mogelijk om de feiten boven tafel te krijgen. Het Visual Investigations team onderzoekt bombardementen aan de hand van foto’s, video’s en verklaringen die ze ontvangen van Syriërs. Deze informatie wordt gekoppeld aan openbare informatie op sociale media. Door bijvoorbeeld te controleren of tijden overeenkomen, kan het team het bronmateriaal verifiëren.

Christiaan studeerde Internationale Betrekkingen aan de Faculteit der Letteren en was werkzaam voor het onderzoekscollectief Bellingcat voor hij vorig jaar de overstap naar The New York Times maakte. "Dit is zo'n grote prijs. Ik werk nu een jaar bij The New York Times en natuurlijk hebben we veel onderzoek gedaan en we wisten dat het op prijs zou worden gesteld, maar dit is echt geweldig", zei hij tegen NOS. Maar Christiaan is precies waar hij wil zijn - tussen alle mensen die elkaar aanvullen met hun vaardigheden. Hij heeft daarom niet het idee dat de Pulitzerprijs zijn carrière zal veranderen. Hij hoopt dat hij kan doorgaan met wat hij nu doet.

Christiaan werkt momenteel al acht weken vanuit zijn ouderlijk huis in Leeuwarden, omdat hij vanwege de coronacrisis niet kan terugkeren naar New York. Zijn werkdag begint halverwege de middag en duurt tot laat in de nacht, waarbij hij zoveel mogelijk probeert te werken op basis van de lokale tijd in New York.

De Pulitzerprijzen

De Pulitzerprijzen zijn de belangrijkste Amerikaanse prijzen voor de journalistiek. Ze zijn een idee van de Amerikaanse krantenuitgever Josep Pulitzer en worden sinds 1917 uitgereikt op het gebied van nieuws (kranten, tijdschriften, onlinejournalistiek), kunst en letteren. De prijs wordt toegekend door de School of Journalism van de Columbia-universiteit in New York. Jaarlijks worden er in eenentwintig categorieën prijzen uitgereikt. In twintig van de categorieën ontvangt de winnaar een certificaat en een geldprijs van 15.000 dollar.

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 09:15