Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI Nieuws In de media

In de media 2023

In de media

Een overzicht van berichten in de media die een connectie hebben met de wetenschappers die verbonden zijn aan, en de thema's van de Jantina Tammes School.

• Waag Futurelab, 21 december 2023

Intelligentie en de problemen van een beperkte definitie: Sander van der Waal & Marleen Stikker
    Door de hype rondom artificiële intelligentie lijkt ons intelligentiebegrip namelijk steeds nauwer te worden. Maar is rekenkracht hetzelfde als intelligentie? Waag Futurelab heeft in 2023 het begrip flink verbreed. Welke problemen zien we rondom de huidige AI-bubbel en welke andere vormen van intelligentie kennen we en hebben we nodig voor een open, eerlijke en inclusieve toekomst?

• ICT & health, 20 december 2023
    VR verrijkt visuele revalidatie na beroerte
    Innovatieve zorg voor mensen die na een beroerte visuele klachten ervaren, krijgt een belangrijke impuls door een project waarbij VR wordt ingezet voor thuisrevalidatie. Dit onderzoek, onder leiding van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en Koninklijke Visio, wordt gesteund met een subsidie van 2,7 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

• NU.nl, 9 december
    Ondanks 'bizarre lobby' bleef strenge Europese AI-wet grotendeels overeind

De Europese Unie kwam vrijdag na een uitzonderlijk lange onderhandeling tot een voorlopig akkoord om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie aan banden te leggen. Vanuit de techindustrie werd zeer veel moeite gedaan om de nieuwe AI-wet iets af te zwakken. Deels met succes, maar de strengste regels bleven overeind.

• Computable, 30 november
    OU bovenaan met informatica, Groningen met ai

Kunstmatige intelligentie kan je het beste in Groningen studeren. De RUG (68 punten op schaal van 100) blijft op dit gebied Eindhoven TU/e (61) en Tilburg TiU (60), de nummers 2 en 3, ver voor. Amsterdam VU (49) dat de grootste instroom kent, scoort onvoldoende.

Laatst gewijzigd:12 maart 2024 11:47