Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie

XR HUB 18 januari: inzet VR bij klassenmanagement VO en lichaamsbeeld bij anorexia nervosa

Wanneer:do 18-01-2024 10:30 - 12:00
Waar:Heymansgebouw, Grote Kruisstraat 2/1, Groningen

Tijdens de XR-Hub meeting op donderdag 18 januari a.s. komen twee praktijkvoorbeelden aan bod van de toepassing van XR in onderwijs en onderzoek.

In het kader van klassenmanagement in het voortgezet onderwijs oefenen studenten in een virtuele klas en het negatieve lichaamsbeeld bij anorexia nervosa wordt met behulp van virtual reality ontrafeld. Visualisatie-experts van het CIT verlenen ondersteuning bij de projecten die worden besproken.

Locatie en tijd

  • De XR-Hub vindt plaats in het Heymansgebouw van de Faculeit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Grote Kruisstraat 2/1, Groningen.
    Na de plenaire sessie volgen er demo's van de besproken projecten. De plenaire sessie kan ook via een stream worden gevolgd (link volgt).
  • De bijeenkomst begint om 10.30 en duurt tot 12.00 uur.

Aanmelden

Stuur een mail naar realitycenter rug.nl.

De voertaal is Engels

Programma

  • Welkom en introductie
  • VR in klassenmanagement voortgezet onderwijs | Ricus Dullaert, Marjon Fokkens-Bruinsma, Anina Westgeest (Lerarenopleiding, Faculteit GMW)
    Hoe kunnen studenten aan de Lerarenopleiding meer oefenen met hun klassenmanagement? In een virtuele omgeving natuurlijk!
    In navolging van het succes van de virtuele kleuterklas in de Academische PABO is er nu een versie voor het voortgezet onderwijs gemaakt. Hiermee kunnen studenten in een virtuele omgeving oefenen met een klas in het voortgezet onderwijs. Komend jaar zal dit geïmplementeerd worden in het curriculum van de eerstegraads lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.
decoratieve afbeelding
VR in klassenmanagement voortgezet onderwijs
  • Lichaamsbeeld bij anorexia nervosa ontrafelen met virtual reality | Klaske Glashouwer, Fleur Boonstra (Psychologie, Faculteit GMW)
    Deelnemers worden in een VR-omgeving blootgesteld aan hun eigen lichaam in verschillende groottes. Dit gebeurt met behulp van gepersonaliseerde realistische avatars gemaakt met het softwareprogramma Character Creator. Met het gebruik van een Azure Kinect-camera om bewegingen te synchroniseren wordt ernaar gestreefd het gevoel van embodiment (i.e. ‘belichaming’) te maximaliseren. Hierdoor ervaren deelnemers het lichaam van de avatar als hun eigen lichaam.
    In de VR-setting zien deelnemers hun virtuele lichaam wanneer ze naar beneden kijken en wanneer ze in de spiegel voor hen kijken. Dit maakt het mogelijk om te meten hoe ze reageren op blootstelling aan hun virtuele lichaam in verschillende maten.
decoratieve afbeelding
VR-toepassing bij onderzoek naar anorexia nervosa

XR HUB

De XR-Hub organiseert tweemaandelijks een bijeenkomst voor docenten en onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen om kennis en ervaringen te delen over de ontwikkeling en het gebruik van toepassingen van Extended Reality: augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en 3D.

View this page in: English