Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG stopt aanbesteding Feringa Building

14 juli 2017

Het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft besloten de aanbestedingsprocedure voor de nieuwe Feringa Building op de Zernike Campus te stoppen. Voortzetting van de procedure zal leiden tot een onoverbrugbaar verschil tussen het projectbudget en de verwachte inschrijfsommen van de aannemers. Dat is de conclusie van de RUG. De consequentie hiervan is dat het plan wezenlijk moet worden gewijzigd. De RUG moet daarom een nieuwe aanbestedingsprocedure starten.

‘Wij vinden het uiteraard erg jammer dat we dit besluit hebben moeten nemen’, zegt RUG vice-voorzitter Jan de Jeu, ‘maar we zijn tot de conclusie gekomen dat de gekozen aanbestedingsmethode in de huidige marktomstandigheden onvoldoende marktwerking tot stand heeft gebracht. In overleg met de Faculteit Science & Engineering en alle betrokken partijen zullen we bekijken welke gevolgen dit besluit heeft voor de doorlooptijd van het project. Wij zien mogelijkheden om het bouwproces zodanig aan te passen dat eventuele vertraging tot een minimum wordt beperkt.’

Feringa Building

Na de Bernoulliborg en de Linnaeusborg, zal de Feringa Building het derde nieuwe gebouw worden voor de Faculty of Science and Engineering. Het vervangt het huidige Nijenborgh 4 gebouw.

Het nieuwe gebouw zal zo'n 1400 studenten en 850 medewerkers huisvesten. Naast kantoor- en collegeruimtes zal het gebouw ook een breed scala aan bijzondere laboratoria bevatten, waaronder fysische, (bio)chemische en trillingsvrije labs.

Gebouwontwerp Feringa Building
Laatst gewijzigd:22 maart 2024 11:01