Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Sociologen vieren honderdjarig jubileum tijdens Dag en Nacht van de Sociologie

03 juni 2022
.

Dit jaar bestaat sociologie honderd jaar als academische discipline in Nederland. Reden voor de basiseenheid sociologie van de Rijksuniversiteit in Groningen om feest te vieren. Dat doen ze samen met sociologen uit het hele land tijdens een extra feestelijk editie van de Dag en Nacht van de Sociologie op 15 en 16 juni.

Honderd jaar geleden, in 1922, werd Willem Bonger de eerste Nederlandse hoogleraar sociologie en criminologie aan de Universiteit van Amsterdam. Veertien jaar na zijn inaugurele oratie richtte Bonger samen met een aantal anderen de nog steeds bestaande Nederlandse Sociologische Vereniging op.

Dag van de Sociologie

Diezelfde Sociologische Vereniging organiseert op donderdag 16 juni samen met de basiseenheid sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen de Dag van de Sociologie.  Sociologen uit het heel Nederland en België komen naar Groningen om samen te luisteren naar presentaties van meer dan 100 sociologische artikelen.Tijdens deze dag wordt er uitgebreid stilgestaan bij het bijzondere jubileum. De Dag wordt afgesloten met een keynote door emeritus hoogleraar en essayist Abram de Swaan en een paneldiscussie.

Nacht van de Sociologie

Op woensdagavond 15 juni, de avond voor de Dag van de Sociologie, vindt de Nacht van de Sociologie plaats in het Groningse DOT. Tijdens deze nacht wordt er samen teruggeblikt op 100 jaar sociologie. De avond wordt afgesloten met improvisatie-theater van ‘Stranger Things have happened’. Congresdeelnemers, studenten en alumni sociologie zijn welkom op deze avond.

Meer informatie

Interesse om de Dag en/of Nacht van de Sociologie bij te wonen? Aanmelden kan nog tot en met 8 juni. Meer informatie vind je op deze website.

Laatst gewijzigd:03 juni 2022 14:04