Leerlingen onderzoeken geluid rondom scholen

Psycholoog Kirsten van den Bosch weet het al langer: geluid is veel meer dan achtergrondruis. Nu krijgt ze de kans om dat grootschalig zichtbaar te maken. Haar onderzoeksvoorstel is namelijk geselecteerd voor het landelijke citizen science-programma Alle Scholen Verzamelen!. Samen met Jonas Lembrechts van de Universiteit Utrecht start ze een onderzoek naar de geluidskwaliteit rondom Nederlandse basisscholen.
Van den Bosch, gespecialiseerd in de beleving van geluid (soundscaping), werkt in dit project samen met een ongewone groep onderzoekers: leerlingen uit groep 6, 7 en 8. Gewapend met een app op hun telefoon meten zij niet alleen de geluidssterkte in decibellen, maar brengen ze ook hun persoonlijke ervaring in kaart. “Het gaat niet alleen om hoe luid het is, maar ook om wat je hoort en hoe je dat beleeft,” legt Van den Bosch uit.
Gezondheid en geluidskwaliteit
De centrale vraag: hoe staat het ervoor met de leefomgeving van Nederlandse basisscholen? Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is omgevingsgeluid, na luchtvervuiling, de grootste bedreiging voor de volksgezondheid. Toch krijgt het onderwerp weinig aandacht. “Iedereen weet dat slechte luchtkwaliteit ongezond is. Maar dat geluid stress, slaapproblemen en zelfs hart- en vaatziekten kan veroorzaken, is veel minder bekend,” aldus Van den Bosch.
Van klaslokaal naar beleid
Tijdens het project leren leerlingen denken als echte onderzoekers. Van den Bosch hoopt dat hun bevindingen verder reiken dan het klaslokaal. De resultaten worden gedeeld met het RIVM, dat momenteel vooral met theoretische modellen werkt, en kunnen mogelijk ook het politieke debat over gezonde leeromgevingen beïnvloeden.
Een recordaantal geluidsmetingen
Met deelname van ongeveer 160 scholen en 4000 leerlingen wordt dit een van de grootste geluidsmetingen ooit onder kinderen in Nederland. Van den Bosch: “Iedere leerling verdient een leeromgeving waarin ze zich goed kunnen ontwikkelen. Onderzoek op deze schaal kan daar echt aan bijdragen.”
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 08 mei 2025 09:49 |
Meer nieuws
-
17 juni 2025
Het brein als blokkentoren
Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...
-
16 juni 2025
Wetenschap Werkt | Druk & Dwars
Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...
-
11 juni 2025
Liekuut | Topsport is een verbinder én een waardevolle proeftuin
Is topsport alleen leuk voor de mensen die het doen? Er gaat geld en aandacht naartoe, er zijn speciale regelingen voor studenten die topsport doen, kranten staan bol van het sportnieuws, maar wat levert het ons, als maatschappij, op?