Over de zin van opbrengstgericht(er) werken in het onderwijs - Oratie Adrie Visscher
Prof.dr. Adrie Visscher gaat in zijn oratie (8 december 2015) in op de resultaten van het opbrengstgericht werken in het onderwijs (OGW). De dalende prestaties van Nederlandse leerlingen in internationale vergelijkingsstudies vormden voor de overheid de aanleiding om het OGW-beleid te ontwikkelen.
Bij OGW gaat het om het bepalen van de resultaten op het niveau van de klas, school en schoolbestuur. Daarbij wordt een belangrijke rol toegekend aan het gebruik van leerlingvolgsystemen. Op basis van de resultaatmetingen worden prestatiedoelen gesteld en vervolgens wordt een strategie gekozen en uitgevoerd om de gestelde doelen te realiseren. Visscher zal ook stilstaan bij de wetenschappelijke basis voor het OGW-beleid: de theorie betreffende (de effecten van) feedback, ‘goal setting’ en ‘assessment for learning’.
In zijn oratie presenteert Visscher de resultaten van zes Nederlandse OGW-interventiestudies en staat hij stil bij de implicaties daarvan: hoe effectief is OGW in termen van de verbetering van de leerlingprestaties en hoe kunnen die effecten versterkt worden? Bij dat laatste zal hij onder meer ingaan op de voordelen van de benutting van ‘rapid feedback’ en professionaliseringstrajecten met een sterk leerpsychologisch fundament. Tot slot zal Visscher aangeven hoe toekomstig OGW-onderzoek er idealiter uitziet en doet hij aanbevelingen ter bevordering van OGW in het onderwijs.
Aanvullende informatie over de oratie.
Laatst gewijzigd: | 05 april 2019 11:16 |
Meer nieuws
-
01 mei 2024
Gedragswetenschapper Carsten de Dreu benoemd tot hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen kondigt met veel genoegen de benoeming aan van de gerenommeerde sociale en gedragswetenschapper Carsten de Dreu tot onderzoekshoogleraar aan de RUG.
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...