Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn

Kirsten van den Bosch wint Ds. Visscherprijs 2016

18 maart 2016
Kirsten van den Bosch

Kirsten van den Bosch van de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Ds. Visscherprijs 2016 gewonnen voor haar proefschrift 'Safe and Sound Soundscape research in special needs care'. De Ds. Visscherprijs wordt eenmaal in de twee jaar toegekend aan de schrijver van een uitermate waardevolle dissertatie in het belang van mensen met een verstandelijke beperking. Van den Bosch ontving de prijs tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Geertekerk in Utrecht uit handen van de voorzitter van het Ds. Visscherfonds Dr. A. Lansink. De prijs bestaat uit een prijs van € 10.000.

In haar proefschrift gaat Kirsten van den Bosch in op de geluidsomgeving en probleemgedrag van mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Volgens Van den Bosch, die promoveerde in oktober 2015, kan een betere geluidsomgeving probleemgedrag verminderen. Mensen met ernstige verstandelijke en vaak visuele beperkingen kunnen last hebben van de geluiden in hun omgeving, omdat ze niet begrijpen waar ze vandaan komen en wat ze betekenen. Bovendien hebben ze weinig tot geen invloed op de - soms emotionele - geluiden van medebewoners, stemmen van begeleiders en muziek uit radio of televisie. Dat kan een onveilig gevoel geven en zo een negatieve invloed hebben op hun gedrag. Om begeleiders in zorginstellingen bewust maakt van het belang een goede geluidsomgeving ontwikkelde Van den Bosch tijdens haar onderzoek een speciale app.

De jury beoordeelde het proefschrift over de invloed van de auditieve (leef)omgeving op de gemoedstoestand en het welbevinden van personen met (zeer) ernstige verstandelijke (en meervoudige) beperkingen (EVMB) als van grote waarde. Zij prees zowel de theoretische fundering als de doordachte en originele innovatieve observatie- en onderzoeksopzet, waarbij onder andere gebruik werd gemaakt van een app om de geluidsomgeving te waarderen. Ook was de jury onder de indruk van de wijze waarop het creatieve multidisciplinaire onderzoek in korte tijd is uitgevoerd en brede publieke aandacht heeft gekregen alsmede voortgezet onderzoek in gang heeft gezet.

Ds. Visscherprijs

De prijs wordt eenmaal in de twee jaar toegekend aan de schrijver van een uitermate waardevolle dissertatie in het belang van mensen met een verstandelijke beperking, verdedigd aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit. Naast de hoofdprijs van € 10.000 voor de winnaar krijgen de twee andere genomineerden beiden een prijs van € 3.000. De prijs is een initiatief van het Ds. J.A. Visscherfonds in samenwerking met het tijdschrift NTZ en uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV en werd dit jaar voor de elfde keer uitgereikt. De jury bestond uit: Prof. Dr. Petri Embregts (voorzitter), Drs. Ruud Geus (jurysecretaris), Drs. Paul Goderis (bestuurslid Ds. Visscherfonds), Prof. Dr. Bea Maes, Dr. Sandra Mergler, en Em. Prof. Dr. Henny van Schrojenstein Lantman – de Valk. In totaal werden 17 proefschriften ingediend met een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Voordat de winnaar bekend werd gemaakt hield Jan Marijnissen, voormalig partijleider en fractievoorzitter in de Tweede Kamer van de SP de Ds. Visscherlezing getiteld "De toekomst van de solidariteit".

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:16