Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Publieksacademie Sociale Wetenschappen krijgt vervolg in 2023

12 december 2022

Polarisatie, duurzaam gedrag, opgroeien in een gezin met ernstige problemen en het nut van psychische labels. Deze onderwerpen kwamen de afgelopen maanden aan bod tijdens de Publieksacademie Sociale Wetenschappen. Het eerste seizoen zit er inmiddels op en krijgt in 2023 een vervolg.

Breed publiek

In de Publieksacademie Sociale Wetenschappen vertellen onderzoekers van verschillende basiseenheden van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen over hun onderzoek. Naast de onderzoekers komen ook ervaringsdeskundigen en mensen die in hun werk met het onderwerp te maken hebben aan het woord. Het doel van de lezingenreeks is om het onderzoek wat aan de Faculteit gedaan wordt te delen met een breed publiek. De lezingen gaan over maatschappelijk relevante thema's.

Volle zalen

Het eerste seizoen van de Publieksacademie vond plaats in het Groninger Forum. De Rabo Studio − een zaal met zo’n 230 zitplaatsen − was bij nagenoeg alle vier de afleveringen vol. Op een handjevol RUG medewerkers na kwamen er vooral bezoekers van buiten de universiteit op de lezingen af.

Goede beoordeling

Uit de korte online vragenlijst die de bezoekers na afloop invulden, bleek dat ze de lezingen goed waardeerden: de gemiddelde score was een 7.7. Ook gaven de bezoekers aan dat ze te spreken waren over het niveau van de lezingen.

Vervolg

Reden genoeg voor het faculteitsbestuur om te besluiten de Publieksacademie in 2023 een vervolg te geven. Achter de schermen wordt er inmiddels alweer druk gewerkt aan de voorbereidingen van dit tweede seizoen. De eerste aflevering vindt plaats in mei 2023. Houd de website in de gaten voor meer informatie.

Alle afleveringen van het eerste seizoen van de Publieksacademie zijn terug te kijken op Youtube. Ook zijn de afleveringen beschikbaar als podcast op Spotify.

Laatst gewijzigd:13 december 2022 09:28