Matthijs Warrens bevorderd tot adjunct hoogleraar
Matthijs Warrens is bevorderd tot adjunct hoogleraar aan de RUG, met als leerstoel ‘Onderwijswetenschappen, in het bijzonder de modellering van onderwijsdata’. In zijn huidige onderzoek bestudeert hij de schoolloopbanen van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.
Hij kijkt onder meer welke leerling- en schoolkenmerken een positieve invloed hebben op de leerontwikkeling en het leergedrag van leerlingen en welk maatwerktraject het beste past bij leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte.
Loopbaan
Matthijs Warrens heeft zijn master psychologie en bachelor wiskunde behaald aan de Universiteit Leiden. In 2008 is hij gepromoveerd met een proefschrift over overeenstemmingsmaten voor binaire gegevens. In 2015 is hij begonnen als universitair docent bij de faculteit GMW.
Leerstoel
Het vakgebied van de leerstoel betreft ‘Onderwijswetenschappen, in het bijzonder de modellering van onderwijsdata’, gericht op onderzoek waarin het begrijpen en verklaren van de onderwijspraktijk centraal staat. Het onderzoek binnen de leerstoel richt zich op de toepassing van modellen uit de datamining en statistiek om verbanden en patronen in onderwijsdata te begrijpen en te verklaren. Op macroniveau en mesoniveau draagt het onderzoek bij aan het bijsturen en verbeteren van onderwijsbeleid waarbinnen onderwijsinstellingen en scholen opereren. Op microniveau richt het onderzoek zich op het begrijpen en verklaren van de ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten.
Nieuw onderzoek
In september 2022 gaat Matthijs samen met ReMa-student Nynke Douma, die recent een PhD beurs heeft ontvangen, en Anouk Zuurmond, universitair docent Pedagogische Wetenschappen, onderzoek doen naar de effecten van schaduwonderwijs. Denk hierbij aan bijlessen en tentamentrainingen. Er wordt onderzoek gedaan naar welk effect schaduwonderwijs heeft op de schoolloopbanen van leerlingen en wat deze effecten van schaduwonderwijs betekenen voor de kansengelijkheid in het onderwijs.
Samen met Hanke Korpershoek en docent Fenny Visscher, die recent van NWO een Promotiebeurs voor leraren heeft ontvangen, gaat Matthijs onderzoek naar werkdruk bij basisschoolleraren. Er wordt gekeken naar welke taken volgens de leraren de werkdruk verhogen, welke situaties op school de werkdruk verhogen, en welke persoonlijke kenmerken van een leraar of lerares kunnen ervoor zorgen hoe werkdruk wordt ervaren.
Laatst gewijzigd: | 17 mei 2022 11:36 |
Meer nieuws
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...
-
05 maart 2024
'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'
Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.