Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Internationaal expert doofblindheid presenteert bij afscheid nieuwe perspectieven

16 juni 2022
prof. dr. Marleen Janssen

Na vele jaren trouwe dienst gaat prof.dr. Marleen Janssen met emeritaat bij de Rijksuniversiteit Groningen. Ter gelegenheid hiervan is er op 21 juni een afscheidssymposium waarin nieuwe perspectieven op doofblindheid centraal staan.

Marleen Janssen is sinds 2008 hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar zet zich al sinds 1976 onafgebroken in voor onderzoek, met name in onderwijs en in de ondersteuning van mensen met doofblindheid. Lange tijd was zij de enige hoogleraar ter wereld op dit gebied. Met haar expertise heeft zij doofblinde mensen weer perspectief in het leven kunnen geven, door het verminderen van een sociaal isolement. Dit heeft een ongeëvenaarde positieve invloed gehad op het leven van veel van hen. Hiermee heeft zij een belangrijke bijdrage geleverd aan de erkenning van het wetenschappelijk vakgebied doofblindheid.

Nieuwe perspectieven

Tijdens het afscheidssymposium op 21 juni staan nieuwe perspectieven op doofblindheid centraal.

Zo wordt er een film getoond waarin een doofblinde zichzelf uitdrukt en zijn er verschillende internationale sprekers die het onderwerp belichten vanuit het perspectief van ouders van kinderen met doofblindheid.

Handboeken

Daarnaast accepteerde de Oxford University Press onlangs twee voorstellen voor academische boeken over communication en over lifelong learning van mensen met doofblindheid, waarin drie oorspronkelijk verschillende subgroepen verenigd worden.

Elk deel behandelt zowel mensen die doofblind zijn vanaf de geboorte, dus voordat de taal ontwikkeld is, als mensen die beide zintuiglijke beperkingen verworven hebben: als kind, in de puberteit, als jongvolwassene, maar ook als gevolg van ouderdom.

Beide handboeken bevatten 33 hoofdstukken van vele auteurs van over de hele wereld. Marleen Janssen bracht deze auteurs samen in een editorial team dat zij met Prof. Timothy Hartshorne uit de USA en Prof. Walter Wittich uit Canada aanstuurt.

Aanmelding voor het symposium is niet meer mogelijk.

Laatst gewijzigd:16 juni 2022 16:31