Oratie Johannes Westberg: Theorie en geschiedenis van het onderwijs
Waarom en op welke manier zijn Europese onderwijssystemen ontstaan? Deze vragen staan centraal in het onderzoek van Johannes Westberg. Op 2 juni vertelt hij er meer over tijdens zijn oratie in het Academiegebouw.

Als we de huidige situatie in het onderwijs beter willen begrijpen, dan ontkomen we er volgens Johannes Westberg niet aan om ook naar het verleden te kijken. Of het nu gaat om leerprestaties, het welzijn van studenten of de manier van lesgeven: het verleden kan ervoor zorgen dat we het in de toekomst beter gaan doen. "Historisch onderzoek geeft ons belangrijke informatie over zowel ons recente als ons minder recente verleden. Hiermee kunnen we zowel onbedoelde misverstanden als opzettelijke leugens over ons onderwijsverleden bestrijden."
Onderwijsexpansie
Op 2 juni vertelt Westberg meer over zijn onderzoek tijdens zijn oratie ‘Waarom geschiedenis belangrijk is in onderwijsonderzoek: reflecties op het snijvlak van de sociale en de menswetenschappen’. Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen onderzoek, zoals 19e-eeuwse onderwijspraktijken, de positie van vrouwelijke leerkrachten aan het begin van de 20e eeuw en marketingprocessen in het 21e-eeuwse kleuteronderwijs, zal hij de relevantie van historisch onderzoek bespreken.
Toekomst
In de komende jaren hoopt Westberg het onderzoeksgebied ‘theorie en geschiedenis van het onderwijs’ populairder te maken in Nederland. "In vergelijking met andere Europese landen is de geschiedenis van het onderwijs een relatief klein onderzoeksveld in Nederland. Door mijn ervaring in het promoten van dit vakgebied in Scandinavië, door middel van netwerken, workshops, conferenties en een aantal aanzienlijke onderzoeksbeurzen, hoop ik historische methoden en onderzoek naar het onderwijs ook hier te promoten. Het werk dat we doen in zowel onze onderzoekseenheid Onderwijs in Cultuur als het Nederlandse Expertisecentrum in Theorie en Geschiedenis van Onderwijs en Psychologie, zal hierbij een sleutelrol spelen."
Meer informatie
Wanneer:
|
vr 02-06-2023 14:15 - 15:00
|
Waar:
|
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
|
Laatst gewijzigd: | 24 mei 2023 14:07 |
Meer nieuws
-
07 mei 2025
Leerlingen onderzoeken geluid rondom scholen
Psycholoog Kirsten van den Bosch weet het al langer: geluid is veel meer dan achtergrondruis. Nu krijgt ze de kans om dat grootschalig zichtbaar te maken.
-
29 april 2025
Elitisme even bedreigend als populisme
Bij ‘racisme’ of ‘seksisme’ worden mensen beoordeeld op huidskleur of gender en als gevolg daarvan anders en minderwaardig gevonden. Maar er is ook iets wat je ‘educationisme’ zou kunnen noemen: ‘hoogopgeleiden’ die neerkijken op ‘laagopgeleiden’....
-
15 april 2025
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg
Impact gaswinningsproblemen op Groningers: negatieve ontwikkeling zet niet door, maar meerdere keren schade blijft een punt van zorg