Skip to ContentSkip to Navigation

NWO-subsidie voor onderzoek naar stemmingsmetingen op de smartphone

04 juli 2025
Foto: leungchopan

Hoe betrouwbaar zijn de stemmingsmetingen die mensen dagelijks via hun smartphone invullen? Psychologen Peter de Jonge en Laura Bringmann gaan dat onderzoeken met een M-subsidie van onderzoeksfinancier NWO.

Hun project, ESMmetrics, richt zich op de zogenoemde Experience Sampling Methodology (ESM), een populaire onderzoeksmethode waarbij deelnemers meerdere keren per dag korte vragenlijsten invullen via een app. De methode is geliefd onder psychologen en gedragswetenschappers omdat het inzoomt op het leven van alledag. Maar of de verzamelde gegevens wel van voldoende kwaliteit zijn, is onduidelijk.

Daar willen De Jonge en Bringmann verandering in brengen. Ze ontwikkelen nieuwe statistische modellen om de kwaliteit van ESM-data beter te kunnen beoordelen en vertekeningen (biases) op te sporen. De software die zij daarbij maken wordt open source, zodat ook andere onderzoekers ermee aan de slag kunnen.

De subsidie maakt deel uit van de Open Competitie van NWO, waarin in totaal 59 vernieuwende onderzoeksprojecten zijn gehonoreerd.

Laatst gewijzigd:02 juli 2025 12:33
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...