Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university

Oratie Hanke Korpershoek: Wat voor soort kennis hebben we nodig om de onderwijspraktijk écht te verbeteren?

19 juni 2025
Hanke Korpershoek (foto: Ronald Zijlstra)

Veel leraren weten intuïtief wat hun leerlingen nodig hebben. Toch lukt het zelden om wetenschappelijke kennis over kansengelijkheid echt bruikbaar te maken in de klas. In haar oratie op 27 juni stelt onderwijskundige Hanke Korpershoek daarom een fundamentele vraag: “Wat voor soort kennis hebben we nodig om de onderwijspraktijk echt te kunnen verbeteren?”

Korpershoek illustreert dit met een hardnekkig misverstand: “Niet elk kind gaat met ontbijt op naar school, niet elk kind wordt thuis voorgelezen en niet alle ouders kunnen helpen met schoolwerk. Om kinderen gelijke onderwijskansen te bieden moeten we kinderen daarom verschillend behandelen.” Maar dat blijkt in de praktijk lastig: “Kinderen ongelijk behandelen in de klas staat haaks op de ambitie van leraren om het beste uit alle leerlingen te halen.”

Korpershoek ziet een diepere oorzaak: “De beschikbare wetenschappelijke kennis geeft leraren niet voldoende handvatten hoe zij in hun dagelijkse praktijk andere keuzes kunnen maken, rekening houdend met die specifieke onderwijscontext.”

Hoewel er veel kennis wordt geproduceerd over onderwijs, blijft de implementatie dan ook achter. “Ondanks initiatieven om wetenschap en praktijk dichter bij elkaar te brengen, wordt gesproken over een kloof. Ik denk dat het beter verkennen van de praktijkvraag welke soort kennis er nodig is, kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering in het onderwijs.”

Die zoektocht staat nog aan het begin. “Ik heb in mijn oratie vooral vooruit gekeken, om aan te geven welke fundamentele problemen ik constateer en welke denkrichtingen ik zie. Ik hoop daar komende jaren een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Meer informatie

Laatst gewijzigd:19 juni 2025 13:19
View this page in: English

Meer nieuws

  • 03 september 2025

    Katherine Stroebe koninklijk onderscheiden

    Op 2 september 2025 is Katherine Stroebe (Duitsland, 1975), voormalig adjunct hoogleraar Sociale Psychologie bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG, koninklijk onderscheiden. Uit handen van burgemeester Roelien Kamminga...

  • 02 september 2025

    Betrek burgers bij duurzame transities: ‘Top-down-aanpak werkt niet’

    Bij duurzame transities gaat het nog te vaak over de kale feiten en cijfers, zegt RUG-wetenschapper Goda Perlaviciute. Ze is eind vorig jaar benoemd als hoogleraar publieke acceptatie van duurzame transities. In haar onderzoek richt Perlaviciute...

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...