Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Verbeteringen nodig in loopbaanbegeleiding voor vmbo-leerlingen met migratieachtergrond

07 februari 2024
Foto: Andreyeremenko

De loopbaanbegeleiding voor vmbo-leerlingen met een migratieachtergrond sluit onvoldoende aan bij wat deze leerlingen nodig hebben om een weloverwogen loopbaankeuze te maken. Dat concluderen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen op basis van recent onderzoek in samenwerking met het Kohnstamm instituut.

Omdat vmbo-leerlingen al vroeg een richting voor hun loopbaan moeten kiezen en dit vaak lastig vinden, is het belangrijk dat scholen hen hierbij goed begeleiden. Dit geldt des te meer voor jongeren met een migratieachtergrond. Zij hebben vaak een beperkter en minder realistisch beeld van beroepen in Nederland. Hierdoor kiezen ze vaker voor opleidingen met een ongunstig arbeidsmarktperspectief.

Onvoldoende aansluiting

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB), een belangrijk onderdeel van het onderwijsprogramma in het voortgezet onderwijs, kan deze jongeren helpen. Maar uit recent onderzoek van het GION Onderwijs/Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het Kohnstamm Instituut blijkt dat LOB onvoldoende aansluit bij wat deze leerlingen nodig hebben. De onderzoekers voerden met elf scholen gesprekken over hoe zij LOB effectiever kunnen inzetten door ouderbetrokkenheid te versterken en door leerlingen beter voor te bereiden op LOB-activiteiten, zoals bedrijfsbezoeken, en hen achteraf te laten reflecteren op hun ervaringen.

Belang stage

De onderzoekers benadrukken, op basis van een literatuurstudie, in verschillende gesprekken met leerlingen en docenten en interventieonderzoek, dat het belangrijk is dat leerlingen de kans krijgen om ervaringen op te doen in de praktijk, bijvoorbeeld door middel van korte stages. Zo krijgen ze een beter beeld van wat de verschillende sectoren en beroepen inhouden.

Internationale schakelklassen

Het onderzoek omvatte niet alleen vmbo-leerlingen, maar ook leerlingen in internationale schakelklassen (ISK). Voor deze leerlingen geldt dat hun ouders vaak niet bekend zijn met het Nederlandse onderwijssysteem en te maken hebben met taalbarrières. Dit is problematisch omdat ouders belangrijke gesprekspartners zijn voor deze jongeren. Leerlingen zijn dan nog meer aangewezen op de informatievoorziening vanuit de school. Voor deze leerlingen is het volgens de onderzoekers belangrijk dat zij om leren gaan met de verwachtingen van anderen en dat hun vertrouwen in het maken van loopbaankeuzes versterkt moet worden.

Het onderzoek werd gefinancierd met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Laatst gewijzigd:07 februari 2024 10:53