Skip to ContentSkip to Navigation

Anke de Boer benoemd tot bijzonder hoogleraar gespecialiseerd en inclusief onderwijs

01 november 2024
Anke de Boer (foto: Vera Duiker)

Per 1 november 2024 is orthopedagoog Anke de Boer benoemd tot bijzonder hoogleraar gespecialiseerd en inclusief onderwijs aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. De leerstoel richt zich op het verbeteren van de onderwijs- en leeromgeving voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften en is ingebed bij RENN4, een organisatie voor gespecialiseerd onderwijs. 

Leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs hebben vaak extra ondersteuning nodig op het gebied van leren en gedrag. Hoewel het streven is dat deze leerlingen ook binnen het reguliere onderwijs een plek kunnen krijgen, blijft dit in de praktijk een uitdaging. “Landelijke en cijfers van onze eigen organisatie laten zien dat dit nog onvoldoende lukt,” zegt De Boer. “Scholen hebben vaak niet de juiste handvatten om deze leerlingen goed te ondersteunen en het huidige systeem is er niet op ingericht.”

Meedoen

De Boer wil met haar onderzoek achterhalen wat er nodig is om inclusief onderwijs daadwerkelijk te realiseren. “Inclusief onderwijs vraagt om samenwerking. We moeten onderwijs- en leeromgevingen zo inrichten dat alle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoeften, volwaardig kunnen meedoen,” benadrukt ze.

Evidence-informed werken

In haar nieuwe rol als bijzonder hoogleraar wil De Boer bijdragen aan evidence-informed werken, en komen met onderbouwingen voor het realiseren van inclusief onderwijs. “Voordat we interventies kunnen inzetten, moeten we beter begrijpen wat voor wie werkt. In het gespecialiseerd onderwijs gebeuren veel goede dingen, maar er is meer wetenschappelijke onderbouwing nodig voor deze praktijken," legt ze uit.

Niet alleen cijfers

In het onderzoek van De Boer gaat het niet alleen om goede leerprestaties, maar ook om sociale inclusie en het zelfbeeld van leerlingen. “Inclusief onderwijs betekent dat leerlingen zich niet alleen cognitief goed ontwikkelen, maar zich ook geaccepteerd en gewaardeerd voelen,” aldus De Boer. “Het gaat er uiteindelijk om dat zij een plek in de maatschappij en op de arbeidsmarkt weten te vinden.”

Meer informatie

Laatst gewijzigd:01 november 2024 10:08
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...