Skip to ContentSkip to Navigation

Traumasensitief onderwijs cruciaal voor jonge vluchtelingkinderen

12 september 2024
Foto: serhiibobyk

Veel jonge vluchtelingkinderen in Nederland staan voor de uitdaging om een nieuwe taal te leren, maar de lesstof lijkt niet altijd goed binnen te komen. Volgens Hanneke Leeuwestein, die promoveert op dit onderwerp, komt dit mogelijk door de traumatische gebeurtenissen die de kinderen hebben meegemaakt. Leeuwestein pleit in haar promotieonderzoek daarom voor een traumasensitieve aanpak binnen het basisonderwijs.

Uit Leeuwesteins onderzoek blijkt dat een deel van de kinderen met een vluchtachtergrond vaker traumagerelateerd gedrag vertoont — zoals teruggetrokkenheid of juist druk gedrag — dan klasgenoten zonder vluchtverleden. Door de vele verhuizingen is het voor deze leerlingen extra moeilijk om belangrijke beschermende factoren, zoals vriendschappen, positieve schoolervaringen en een stabiele routine, op te bouwen en te versterken. Deze elementen zijn juist essentieel voor hun herstel na ingrijpende gebeurtenissen, benadrukt Leeuwestein.

Omdat het voor leerkrachten lastig is om traumagerelateerd gedrag te herkennen, ontwikkelde Leeuwestein samen met collega’s het ReBTOSS-instrument. Dit hulpmiddel helpt leerkrachten om trauma bij jonge leerlingen beter te signaleren en de juiste ondersteuning te bieden. Daarnaast onderzocht zij het gebruik van digitale tweetalige prentenboeken, waarmee vluchtelingkinderen spelenderwijs Nederlands leren terwijl hun moedertaal als opstap dient.

Leeuwestein onderstreept dat het onderwijs een grote rol kan spelen in het welbevinden en de integratie van vluchtelingkinderen, maar dat er dan ook aandacht moet zijn voor hun psychologische behoeften. Ze pleit voor een bredere omarming van traumasensitief lesgeven, vooral nu steeds meer leerkrachten te maken krijgen met vluchtelingkinderen in hun klas. Tegelijkertijd waarschuwt ze dat het onderwijs niet alle problemen binnen de asielketen kan oplossen. De vaak zorgwekkende leefomstandigheden van deze kinderen moeten ook aangepakt worden.

Meer informatie
Laatst gewijzigd:12 september 2024 13:17
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...