Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

VENI beurs voor twee GMW onderzoekers

13 april 2022

Twee onderzoekers van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen ontvangen een NWO VENI-subsidie: Susan Niessen en Charlotte Vrijen. Met deze subsidie krijgen de pas gepromoveerde onderzoekers de mogelijkheid om de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder te ontwikkelen.

Beter en eerlijker beoordelen met eenvoudige algoritmes

Het VENI project van Susan Niessen focust op het gebruik van algoritmes in selectieprocedures. Niessen: “Als we iemand willen selecteren voor een baan of studie verzamelen we verschillende soorten informatie over deze kandidaat, bijvoorbeeld psychologische tests, interviews en een cv. Die informatie combineren we in ons hoofd en op die manier komen we vaak tot een beslissing. Maar we kunnen hier ook hele eenvoudige algoritmes voor gebruiken die we zelf kunnen ontwerpen. Ik ga onderzoeken hoe professionals zulke algoritmes toepassen en wil weten of ze ook leiden tot een betere en eerlijkere selectie.”

Niessen hoopt dat de kennis die ze in haar VENI project op gaat doen bijvoorbeeld HR adviseurs helpt om keuzes te maken. “Het project is voor mij geslaagd als we beter begrijpen waarom en wanneer algoritmes helpen bij een betere en eerlijkere selectie en als professionals deze inzichten ook daadwerkelijk in de praktijk kunnen brengen.”

Hoe ontstaat optimisme?

Optimisten zijn lichamelijk en mentaal gezonder dan pessimisten. Bovendien zijn ze ook gelukkiger. Hoe komt het dat sommige mensen optimistisch zijn en anderen niet? Deze vraag staat centraal in het VENI project van Charlotte Vrijen. Vrijen: “Ik ga specifiek kijken naar de rol van ouders, naar hoe optimisme wordt overgedragen van ouder op kind en welke mechanismen hierbij een rol spelen. Ik verwacht dat optimistische ouders bepaalde genen overdragen die eraan bijdragen dat hun kinderen ook optimistisch worden, maar ook dat de positieve omgeving die optimistische ouders creëren een rol speelt.” Op de lange termijn hoopt Vrijen dat de kennis die haar VENI project oplevert, bijdraagt aan het bevorderen van veerkracht in families.

Laatst gewijzigd:20 april 2022 19:54