Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Expertisecentrum Vakdidactiek Noord Dag van Taal, Kunsten en Cultuur

Spiegels en vensters: jezelf en de ander leren kennen met thematisch-dialogisch literatuuronderwijs

Literatuur biedt een veilige omgeving voor onze zoektocht naar onszelf en hoe we ons tot anderen verhouden: wie ben ik, wie wil ik zijn, wie is de ander? Via literatuuronderwijs ontmoeten leerlingen anderen die in het werkelijke leven soms ver van hen afstaan, waardoor ze niet alleen inzicht in anderen maar ook in zichzelf kunnen opdoen. In deze workshop schets ik de principes van een thematisch-dialogische literatuurdidactiek om dit zelfinzicht en sociaal inzicht te stimuleren.

Drie pijlers staan hierbij centraal: 1) thematische tekstkeuze; 2) interne dialogen tussen lezer en literaire tekst; en 3) externe dialogen tussen lezers over hun leeservaringen met literaire teksten. In de workshop ga je met concrete voorbeelden van werkvormen aan de slag om deze pijlers een plek te geven in je literatuurles!

Een workshop door Marloes Schrijvers.
  • Voertaal: Nederlands
  • Vak: Nederlands, maar MVT ook welkom!
  • Ronde: 2
Laatst gewijzigd:15 april 2024 16:45