Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Expertisecentrum Vakdidactiek Noord Dag van Taal, Kunsten en Cultuur

Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs

Lees- en schrijfvaardigheid worden bij Nederlands vaak apart behandeld, terwijl een geïntegreerde aanpak veel voordelen heeft. Het inzetten van genredidactiek is een manier om de samenhang tussen lezen en schrijven te vergroten. Zo ontwikkelen leerlingen kennis over lees- én schrijfprocessen, zien zij de overeenkomsten tussen beide vaardigheden beter en worden zij zich bewuster van hun taalvaardigheid. In het kader van mijn promotieonderzoek heb ik een lessenserie ontwikkeld over het lezen en schrijven van nieuwsberichten en een lessenserie over het lezen en schrijven van columns. Op de Dag van Taal, Kunsten en Cultuur presenteer en deel ik deze lessenseries en vertel ik over de eerste resultaten van mijn onderzoek. Ook gaan we samen op zoek naar de mogelijkheden van genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs in jouw lespraktijk!

Een workshop door Moniek Vis.
  • Voertaal: Nederlands
  • Vak: Nederlands