Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Expertisecentrum Vakdidactiek Noord Dag van Taal, Kunsten en Cultuur

Belichaamde leerprocessen en de materialiteit in de kunsten als de belangrijkste bijdragen aan STEAM-onderwijs

Ons belichaamde bestaan, onze relatie met de wereld, belichaamde leerprocessen en de materialiteit in de kunsten worden beschouwd als de belangrijkste bijdragen aan STEAM-onderwijs. Niet omdat kunst in materiaal wordt uitgedrukt – zij materialiseert – of omdat artistieke processen creatief zijn, integendeel. Het is juist de fundamentele materialiteit van de kunsten die de belangrijkste bijdrage levert aan STEAM-onderwijs. Artistieke maakprocessen verlopen niet van een concept naar materialisatie, maar van een 'confrontatie' met materiaal via een proces dat materialen gebruikt om mee te 'denken' naar een materieel product. In plaats van de 'illustratie' te zijn van wetenschappelijke resultaten, neemt het creatieve proces in de kunsten een fundamentele onderzoekspositie in. We proberen tijdens deze bijeenkomst te onderzoeken hoe we de ‘materialiteit’ tijdens leersituaties op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie kunnen vergroten ten behoeve van de ontwikkeling van leerlingen.

Een workshop door Imka Buurke.
  • Voertaal: Nederlands
  • Vak: Kunstvakken/CKV, STEAM, interdisciplinair onderwijs