Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Expertisecentrum Vakdidactiek Noord

PLG Onderwijsbeleid

Doelgroep

Directeuren en rectoren, teamleiders en coördinatoren in het voortgezet onderwijs

Inhoud en resultaat

In deze module verwerft de deelnemer kennis over de wijze waarop de overheid het onderwijs aanstuurt, gegeven de maatschappelijke functies die het onderwijs dient te vervullen. Ingegaan wordt de inrichting van het onderwijsbestel, en theorieën over beleidsvoering en sturing in het onderwijs. Deze onderwerpen worden in de module onder meer in historisch perspectief beschouwd. Daarbij worden enerzijds consistente beleidslijnen over de jaren heen, als ook paradoxen en inconsistenties in de beleidsvoering onderscheiden. Meer concreet wordt ingegaan op het dilemma van enerzijds centrale sturing en anderzijds een grotere autonomie voor instellingen, en hoe dit in de beleidspraktijk gestalte krijgt. Belicht in dit verband wordt het gevoerde beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs, de verhouding tussen publiek en privaat onderwijs, het toezicht op het onderwijs en de bekostiging van het onderwijs. De deelnemer maakt zich hiermee een conceptueel kader eigen voor het begrijpen en interpreteren van onderwijsbeleid.

Doelen programma

  • Na afloop van de module heeft de deelnemer kennis van het grondwetsartikel ten aanzien van het onderwijs, en heeft inzicht in de wijze waarop dit geleid heeft tot het huidige onderwijsbestel, en de mate waarin dit enerzijds het handelen van de overheid legitimeert en anderzijds inperkt.
  • Na afloop van de module heeft de deelnemer kennis van en inzicht in de wijze waarop de overheid het onderwijs aanstuurt, gegeven de maatschappelijke functies die het onderwijs dient te vervullen.
  • Na afloop van de module heeft de deelnemer kennis van de ontwikkelingen in het politieke en bestuurlijke landschap in het onderwijs, en kan de discussie over marktwerking in het onderwijs, decentralisatie en autonomievergroting, en governance en toezicht in deze ontwikkelingen positioneren.
  • Na afloop van de module heeft de deelnemer kennis van de beleidsdoelen, beleidsmiddelen en de beleidscontext van actuele beleidsprogramma in het onderwijs.
  • Na afloop van de module is de deelnemer in staat zelfstandig informatie te vergaren over beleidsprogramma’s, en relevante beleidsactoren en hun waarden en belangen bij het programma te identificeren.
  • Na afloop van de module is de deelnemer in staat om te reflecteren op het beleidsontwerp en de gehanteerde implementatiestrategie, en kan zich aan de hand daarvan een oordeel vormen over de te verwachten effectiviteit van het beleidsprogramma.

Certificering

Deelnemers ontvangen een certificaat wanneer ze aan minimaal 7 bijeenkomsten hebben deelgenomen.

Studielast

140 uur (waarvan 20 contacturen)

Data, tijden en plaats

Data worden nader bekend gemaakt. Indien u belangstelling hebt kunt u mailen naar Ralf Maslowski (r.maslowski@rug.nl) of naar vakdidactieknoord@rug.nl.

Alle bijeenkomsten vinden plaats in het gebouwencomplex van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen aan de Grote Kruisstraat.

Tarief

De kosten voor de gehele module bedragen 1.350 euro.

Cursusleiding en informatie

Ralf Maslowski (r.maslowski@rug.nl).

Annuleringsvoorwaarden EVN 2023-2024

Aanmelden is mogelijk tot 3 weken voorafgaan aan de start van de PLG

  • Bij afmelden na drie weken voor de start van de PLG wordt 100% van de kosten in rekening gebracht.
  • Bij verhindering van een cursist kan een collega/vervanger aan de activiteit deelnemen (e-mail: vakdidactieknoord@rug.nl).
  • Annulering door de Lerarenopleiding/Expertisecentrum Vakdidactiek Noord is mogelijk bij onvoldoende inschrijvingen of bij overmacht. Uiteraard retourneren wij dan uw betaling.
Laatst gewijzigd:15 april 2024 16:46