Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Expertisecentrum Interactie in de Diverse Klas

Onderzoek

Vragen die centraal staan in onze onderzoeksprojecten zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe kunnen docenten het beste tegemoetkomen aan verschillen tussen leerlingen?
  • Hoe communiceren leerkrachten met jonge meertalige leerlingen?
  • Zijn er verschillen in de motivatie, ervaringen en interacties tussen leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs met en zonder speciale onderwijsbehoeften?
  • Hoe kunnen leerkrachten tegemoetkomen aan behoeften van jonge leerlingen met een vluchteling-achtergrond?
  • Hoe ontstaat betrokkenheid op het niveau van de collectieve klas uit betrokkenheid van en interacties tussen individuele leerlingen?
  • Welke interactiepatronen ontstaan tijdens activiteiten in kleuterklassen, zoals gezamenlijk voorlezen, en hoe zijn die gerelateerd aan leeruitkomsten van leerlingen?
  • Kunnen interacties tussen docenten en leerlingen verbeterd worden door middel van videofeedback coaching?

Ben je zelf docent (in po, vo, s(b/v)o, mbo, of hbo) en wil je onderzoek doen naar een onderwerp dat raakt aan deze vragen, of een ander onderwerp op het gebied van interacties in de klas en/o diversiteit in het onderwijs? Dan zijn er mogelijkheden om promotie-onderzoek te combineren met lesgeven.

Neem contact met ons op of kijk voor meer informatie op:

Laatst gewijzigd:28 maart 2024 20:41