Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Expertisecentrum Sociale Wetenschappen, gezondheid en welzijn Over ons

Een sociaal wetenschappelijke kijk op gezondheid

Waarom hebben we behoefte aan een psychosociaal-wetenschappelijke kijk op gezondheid?

De overtuigingen en het gezondheidsgedrag van mensen hebben net als hun sociale omgeving een grote invloed op gezondheid en welzijn. Om deze invloed volledig te begrijpen, moeten we naast de traditionele biomedische benadering van gezondheid ook psychosociale perspectieven meenemen en leren van mensen die gedurende (het grootste deel van) hun leven gezond ouder worden zonder ernstige ziekten. De mens is een sociaal dier en verbondenheid is essentieel voor gezondheid en welzijn.

Wat bieden we?

De Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen richt zich op het onderzoeken en identificeren van psychosociale elementen van gezondheid en welzijn met oog voor zowel krachten als kwetsbaarheden.

Het onderzoek van onze faculteit spitst zich toe op drie gezondheidsdomeinen:

• Wat is de invloed van de sociale context, in wisselwerking met individuele processen, op gezondheid en welzijn?
  • Hoe ontwikkelen gezondheid en welzijn zich gedurende het leven? Wat draagt bij aan 'gezond ouder worden'?
  • Hoe vertaalt wetenschappelijke kennis zich naar de praktijk? Welke gezondheidsinterventies werken, en waarom?

Dit betekent dat we niet alleen een sterke wetenschappelijke achtergrond hebben, maar ook deskundig zijn in het toepassen van wetenschappelijke inzichten in de praktijk (bijvoorbeeld via interventies en beleidsadviezen of evaluaties).

Laatst gewijzigd:28 maart 2024 20:32