Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university

Promotie: N Ding, Computer-supported collaborative learning and gender - Verschillen tussen jongens en meisjes bij het natuurkunde-onderwijs

02 juli 2009

Promotie: mw. Ning Ding, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Computer-supported collaborative learning and gender

Promotor(s): prof.dr. R.J. Bosker

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Verschillen tussen jongens en meisjes bij het natuurkunde-onderwijs

Er zijn verschillende onderzoeken die laten zien dat samenwerkend leren (in groepjes werken) in het middelbaar onderwijs effectief kan zijn bij het leren oplossen van natuurkundeproblemen. Maar het is nog onduidelijk hoe de samenstelling naar geslacht van invloed is op het effect van samenwerken. Ook is nog niet helemaal bekend in hoeverre het verschil in groepsamenstelling qua geslacht van invloed is in het samenwerken op afstand met behulp van de computer.

Promovenda Ning Ding laat in haar onderzoek onder meer zien dat meisjes meer van individueel leren met aanwijzingen profiteren dan van samenwerkend leren. Jongens profiteren van beide evenveel. Verder is er een relatie tussen de communicatiestijl van vrouwelijke leerlingen en hun vaardigheid in het oplossen van natuurkundeproblemen.

Ning Ding (China, 1975) deed haar promotieonderzoek bij het Instituut voor Onderwijsonderzoek (GION) van de RUG, waar zij verder gaat als postdoc.

-----

Aanvullende informatie:

De afdeling Onderwijskunde heeft over de promotie van Ning Ding een uitgebreid persbericht uitgebracht.

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:36
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 03 september 2025

    Katherine Stroebe koninklijk onderscheiden

    Op 2 september 2025 is Katherine Stroebe (Duitsland, 1975), voormalig adjunct hoogleraar Sociale Psychologie bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG, koninklijk onderscheiden. Uit handen van burgemeester Roelien Kamminga...

  • 02 september 2025

    Betrek burgers bij duurzame transities: ‘Top-down-aanpak werkt niet’

    Bij duurzame transities gaat het nog te vaak over de kale feiten en cijfers, zegt RUG-wetenschapper Goda Perlaviciute. Ze is eind vorig jaar benoemd als hoogleraar publieke acceptatie van duurzame transities. In haar onderzoek richt Perlaviciute...

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...