Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Online boeklancering Defending the Faith

Wanneer:wo 20-01-2021 17:00 - 18:00
Waar:Google Meet

Prof. dr. Todd Weir, hoogleraar Geschiedenis van het Christendom en Moderne Cultuur aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG, publiceert een nieuw boek samen met co-redacteur Hugh McLeod en Oxford University Press: Defending the Faith. Global Histories of Apologetics and Politics in the Twentieth Century. Wees aanwezig bij de online boeklancering op 20 januari van 17.00-18.00 Nederlandse tijd en doe mee aan de discussie met de redacteuren en auteurs van deze bundel over de wijze waarop conflicten tussen seculiere wereldbeelden en religie de twintigste eeuw hebben gevormd. Om deel te nemen, klik op deze Google Meets link als het event begint en wacht op toelating.

Defending the Faith

Boekomschrijving

Defending the Faith. Global Histories of Apologetics and Politics in the Twentieth Century verkent de vele manieren waarop conflicten tussen seculiere en religieuze wereldbeelden de twintigste eeuw hebben gevormd. De bundel maakt gebruik van het begrip ‘apologetiek’ om een gemeenschappelijk kenmerk van deze conflicten uit te lichten, namelijk dat zowel seculiere als religieuze groepen een mix van beredeneerde argumenten en populaire propaganda gebruiken om hun geloof te verdedigen, maar ook voor nieuwe vormen van missionering en contact. Door de dynamiek van religieuze en seculiere apologetiek in een vergelijkend perspectief te plaatsen en voorbeelden uit West-Europa, de Sovjet-Unie, VS, Noord-Afrika en Azië van de jaren 20 naar het heden te trekken, biedt deze bundel belangrijke historische perspectieven op hedendaagse debatten over de plaats van religie in de huidige politiek.

‘Een nieuwe manier van geschiedschrijving van religie en politiek’

Redacteur Todd Weir, hoogleraar Geschiedenis van het Christendom en Moderne Cultuur aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap en directeur van het Centrum voor Religie en Erfgoed van deze faculteit, licht de ambities nader toe: ‘De bundel vertegenwoordigt een nieuwe manier om de geschiedenis van religie en politiek te schrijven; niet door de ene ondergeschikt te maken aan de andere, maar door de religieus-seculiere interacties in het theater van het apologetische conflict te onderzoeken. De bijdragen in dit boek bestrijken de hele wereldbol en bieden een nieuw begrip van hoe moderne religieuze en politieke culturen elkaar hebben gevormd.’

De bundel is het resultaat van een internationale samenwerking tussen vooraanstaande historici, antropologen en sociologen die in 2017 bijeenkwamen op de British Academy voor een door de redacteuren en Benjamin Ziemann georganiseerde conferentie. Deze uitgave verschijnt in de serie Proceedings of the British Academy.

Programma

Het programma van de online boeklancering op 20 januari (17.00-18.00 CET) is als volgt:

• Samenvatting van doelen en ambities door de redacteuren, Todd Weir (Rijksuniversiteit Groningen) en Hugh McLeod (University of Birmingham)

• Kort overzicht van enkele hoofdstukken over Europa, Noord-Amerika, de Sovjet-Unie en Azië door Benjamin Ziemann (Sheffield), Uta Balbier (King's College London), Victoria Smolkin (Wesleyan) en Clemens Six (Groningen)

• Discussie met andere auteurs van bijdragen in de bundel: Peter Bowler (Queen's University Belfast), Miri Freud-Kandel (Oxford), Udi Greenberg (Dartmouth), Alma Rachel Heckman (UC Santa Cruz), Peter Itzen (Freiburg), Jennifer M. Miller (Dartmouth), Vlad Naumescu (CEU), John Francis Pollard (Cambridge) en Umar Ryad (Leuven).

Deelname

Om deel te nemen aan de online boeklancering op 20 januari van 17.00-18.00 Nederlandse tijd, ga dan (woensdag 20/1, 17:00) naar de videocall.