Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Najaarscolloquium: Hou toch op over God!

Wanneer:vr 11-11-2016 13:30 - 16:30
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38, Groningen

Kort na zijn dood verscheen de laatste dichtbundel van Joost Zwagerman, Wakend over God. Deze bundel raakt een snaar. Ineens gaan de gesprekken over God, echt en intens, tot in ‘De wereld draait door’ toe. Het kan dus: spreken over God zonder dat het verdacht is voor bijvoorbeeld DWDD-kijkers.

Maar kerkelijk spreken over God lijkt vaak wèl verdacht. Ook binnen de kerk wordt dat gevoeld. Roept kerkelijke taal niet onmiddellijk het beeld op van spruitjeslucht en stoffigheid, of van een almachtige boosdoener die met zalvende taal in bescherming wordt genomen? Moeten predikanten hun taal niet aanpassen, omdat het “voor een buitenstaander is alsof je naar een Chinees schouwspel zit te kijken” (dr. Arjan Plaisier, in Trouw, 1 oktober 2015)? Maar wat is het alternatief?

Het Groningse Najaarscolloquium biedt een platform waarop deze discussie stevig neergezet kan worden. Oud PKN-scriba Arjan Plaisier zal ook aanwezig zijn en reageren. Aan het eind van de dag hebben de deelnemers zicht op mogelijkheden en moeilijkheden van een nieuwe taal voor het spreken over God.

Zie ook de PAO-cursus over dit thema.

Docent

Prof. dr. Henk van den Belt, prof. dr.Rick Benjamins, prof. dr. Herman Paul, prof. dr.Wouter Slob, prof. dr. Edward van ’t Slot, dr. Anne Marijke Spijkerboer

Omvang

ECTS 0,25