Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Expertmeeting: Beraad & beleid. Ethiek in zorgorganisaties

Wanneer:do 05-06-2014 13:30 - 16:30
Waar:Protestantse Theologische Universiteit, Oude Ebbingestraat 25, Groningen

Op donderdag 5 juni 2014 organiseert het Noordelijk Netwerk voor Zingeving, Ethiek & Zorg een open expertmeeting rondom de stand van zaken met betrekking tot ethiek in zorginstellingen.

Beraad & beleid. Ethiek in zorgorganisaties

Wat doet ethiek in de zorg? Moreel beraad is inmiddels een ingeburgerd instrument in veel instellingen. Tegelijk is het niet gemakkelijk om ethiek op de agenda te houden. En over moral management - ethiek op het niveau van missie en beleid - wordt weinig meer gesproken. Hoe staat het er voor met aandacht en ruimte voor ethiek in instellingen? In een open expertmeeting willen wij met een keur aan Groningse ethici in gesprek raken rond drie vragen:

1. Moreel beraad. Wat is goed moreel beraad?
  2. Beleid met het oog op ethiek. Hoe krijg je ethiek op de agenda?
  3. Ethiek in beleid. Welke ruimte is er voor ethiek in het formuleren en doorvoeren van beleid?

In drie rondes bestaande uit inleiding, reactie en gesprek met de zaal worden de vragen verkend.

Deelnemers

Deelnemende experts zijn:

• Anne Ruth Mackor, hoogleraar professie-ethiek, RUG
  • Els Maeckelberghe, ethica, UMCG
  • Janet Raat, onderwijscoördinator klinische fase UMCG en lid medisch ethische commissie
  • Menno de Bree, ethicus UMCG
  • Swanny Kremer, junior onderzoeker FPC Dr. S. van Mesdag
  • Frits de Lange, hoogleraar ethiek PThU
  • Theo Boer, universitair docent ethiek PThU
  • Hetty Zock, bijzonder hoogleraar levensbeschouwing en geestelijke volksgezondheid, RUG
  • Martin Walton, bijzonder hoogleraar geestelijke verzorging, PThU

(Van enkele anderen verwachten wij nog bericht.)

• 13.30 uur Inloop en koffie
  • 14.00 uur Opening
  • 14.10 uur Ronde 1: Wat is goed moreel beraad?
  • 14.45 uur Ronde 2: Hoe krijg je ethiek op de agenda?
  • 15.15 uur Pauze
  • 15.30 uur Ronde 3: Welke ruimte is er voor ethiek in algemeen beleid?
  • 16.00 uur Slotronde: Uitdagingen voor praktijk en opleidingen
  • 16.30 uur Borrel

Meer informatie

Nadere informatie over kosten en aanmelding volgt z.s.m. Contactadres: nnzez pthu.nl

Het 'Noordelijk Netwerk voor Zingeving, Ethiek & Zorg' biedt een platform voor kennisdeling op het gebied van zingeving, spiritualiteit en ethiek in de zorg binnen de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel.

Zie ook: http://www.pthu.nl/nnzez/

NNZEZ