Navigating through AI in education: towards a critical AI approach
Promotie: | D.M. (Dagmar) Heeg |
Wanneer: | 20 mei 2025 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotors: | L. (Lucy) Avraamidou, Prof, D. (Dimka) Karastoyanova, Prof |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Science and Engineering |

Een kritische blik op AI in het onderwijs
AI heeft de potentie om onderwijs vorm te geven, maar vooroordelen kunnen ook de ongelijkheid in leermogelijkheden vergroten, wat leidt tot onrechtvaardige klasomgevingen. Dit onderstreept de noodzaak van een kritische benadering van AI in het onderwijs. Hoewel de bestaande literatuur onderzoekt hoe we met en over AI kunnen lesgeven, is er beperkt onderzoek gedaan naar de pedagogische, sociaal-culturele en ethische implicaties ervan vanuit een kritisch perspectief. Om deze lacune te dichten, Onderzocht Dagmar Heeg hoe verschillende belanghebbenden in het onderwijs, zoals onderzoekers, studenten en volwassenen, kritisch omgaan met AI door middel van multidesign- en multicontextonderzoek. Dit proefschrift draagt bij aan een breder begrip van hoe een kritische benadering van AI in het onderwijs kan worden bevorderd.
Dagmar Heeg voerde haar onderzoek uit bij het Institute for Science Education and Communication (ISEC), met financiering van Erasmus+ en ERC. Ze vervolgt haar loopbaan als Adviseur wetenschapscommunicatie bij het Nationaal Expertisecentrum Wetenschap en Samenleving.