Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculty of Science and Engineering Promoties

Isotopic and chemical characterization of carbonaceous aerosols from anthropogenic sources

Promotie:P. (Peng) Yao
Wanneer:14 februari 2023
Aanvang:14:30
Promotors:U. (Ulrike) Dusek, Prof, prof. dr. H.A.J. (Harro A J) Meijer, prof. dr. R.-.J. Huang
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Isotopic and chemical characterization of carbonaceous aerosols
from anthropogenic sources

Nieuwe detectiemethode herkomst luchtvervuiling

Peng Yao beschrijft de ontwikkeling van isotopische en chemische methoden om antropogene bronnen van koolstofhoudende aerosolen te onderzoeken.

Yao: 'Hoofdstukken 2 en 3 beschrijven de oplossing voor de technische problemen bij 13C-analyse van elementair koolstof (EC) en totaal koolstof (TC) door thermisch-optische methoden, inclusief automatische monsterverbranding en de scheiding en zuivering van CO2. Op basis hiervan werden de 13C-bronsignaturen van EC uit verbrandingsbronnen in China bepaald. Een uitgebreid literatuuronderzoek naar 13C-bronsignaturen (van grondstoffen en van aerosol-TC en -EC geïsoleerd met behulp van een verscheidenheid aan thermische methoden) werd uitgevoerd, en samengestelde 13C-bronsignaturen van EC met onzekerheden en gedetailleerde beschrijving van methoden werden aanbevolen. Deze werden toegepast op de bronverdeling van monsters genomen in Xi’an, China, tijdens verschillende seizoenen en mate van vervuiling.

Het chemische deel (hoofdstukken 4 en 5) beschrijft de ontwikkeling van een nieuwe methode om methylsiloxanen te identificeren en kwantificeren door middel van massaspectrometrie, gebaseerd op de verhouding aan siliciumisotopen. Met behulp van de nieuwe methode werd onderzocht of methylsiloxanen kunnen dienen als indicatoren voor antropogene bronnen in scheepsmonsters uit Italië en tunnelmonsters uit Brazilië. Nieuwe bronnen van methylsiloxanen in aerosolen van verkeersemissies werden geïdentificeerd en gekwantificeerd, d.w.z. scheeps- en voertuigemissies.'