Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zilveren Zandloper voor Dirk-Jan Scheffers

07 oktober 2022

Hoogleraar moleculaire microbiologie en Programme Director van de opleiding Life Science and Technology Dirk-Jan Scheffers heeft op 4 oktober de Zilveren Zandloper in ontvangst mogen nemen. Scheffers ontvangt deze prijs in de categorie ‘onderwijs’, voor zijn inzet voor de nieuw opgezette bacheloropleiding Life Science and Technology in 2020. De prijs werd uitgereikt tijdens het Nederlands Biotechnologie Congres in Leiden.

De moderne biotechnologie ondergaat een snelle verandering. Meer kennis en interdisciplinariteit is nodig om tot oplossingen te komen voor de huidige en toekomstige vraagstukken. Om daar op in te spelen is er aan de Faculty of Science and Engineering een aantal jaar geleden besloten om het bachelorprogramma Life Science and Technology (LST) compleet te herzien. Dirk-Jan Scheffers is directeur van dit programma.

Scheffers en zijn team hebben zich hard gemaakt om samen met betrokkenen uit de kerndisciplines Biologie, Chemie, Natuurkunde en Farmacie ‘from scratch’ een aantrekkelijke en nieuw bachelorcurriculum LST op te zetten. Dit verliep succesvol, met 61 studenten instroom bij de start in 2020. Volgens de jury “biedt het Engelstalige LST-programma studenten een gevarieerd en inhoudelijk verdiepend integratief programma”. Ook “sluit elk van de drie majors naadloos aan bij een masterprogramma, zodat studenten uitstekend voorbereid zijn om door te kunnen stomen richting een promotieonderzoek of professionele carrière”. Scheffers (en team) worden geroemd om de bijzondere inzet, visie op inter- en multidisciplinair onderwijs, sturing en organiserend vermogen.

“Ik zie deze prijs vooral als een waardering voor al het harde werk dat de afgelopen jaren is verzet door iedereen die bij de LST-opleiding betrokken is. Zonder het werk van het onderwijsteam en alle betrokken docenten was dit nooit gelukt. Het is tegelijkertijd een geweldige aanmoediging om deze opleiding, die nog in de kinderschoenen staat, te blijven verbeteren.”

Zilveren Zandloper

De Zilveren Zandloper is een prijs voor vernieuwende biotechnologische projecten op het gebied van innovatie en onderwijs. Het ene jaar wordt de prijs toegekend aan een project op het gebied van innovatie en het andere jaar aan een project op het gebied van onderwijs. De prijs bestaat uit een beeldje en een geldbedrag van 2500 euro.

medewerkers van de Life Science and Technology bacheloropleiding
Laatst gewijzigd:07 oktober 2022 09:50