Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Student Annemarie Doze wint Unilever Research Prize 2021

26 november 2021

Op 25 november heeft masterstudent Scheikunde Annemarie Doze de prestigieuze Unilever Research Prize 2021 ontvangen voor haar masterproject ‘Metabollic labelling of Mycobacteria with proteins and photocleavable antibiotics’. Annemarie heeft een bepaald type eiwit gemerkt met een suikereenheid die de mycobacteriën in het celoppervlak incorporeren. Deze nieuwe tool wordt momenteel gebruikt om het ongrijpbare ontsnappingsmechanisme van Mycobacterium tuberculosis te bestuderen.

Mycobacterium tuberculosis is zodanig geëvolueerd dat het weet te ontsnappen aan de verdediging van het immuunsysteem tegen bacteriële vertering met behulp van oppervlakte-eiwitten. Het lokaliseren van dit eiwit biedt fundamenteel begrip van overlevingsmechanismen en mogelijk nieuwe doelen voor geneesmiddelen.

Andere activiteiten

Als extra activiteit tijdens haar studie was Annemarie auteur in een publicatie (Chem. Commun., 2021, 57, 7529-7532) met prof. dr. Ben Feringa. Haar prestaties in haar bachelor en master leverden haar een stage op aan het Massachusetts Institute of Technology om haar master af te ronden, en ze is goed op weg om Cum Laude af te studeren. Annemarie was lid van het studentenbestuur van de graduate school, assistent-secretaris op het Nederlands Katalyse- en Scheikundecongres en bestuurslid bij studievereniging 'De Chemische Binding'

Unilever Research Prize

De Unilever Research Prize prijs bestaat uit 2.500 euro en een bijzonder kunstwerk: een schaal die de samenwerking symboliseert die nodig is tussen de industrie en de wetenschap om samen de toenemende uitdagingen van de wereld met succes aan te pakken. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan jonge academici die veelbelovend onderzoek doen binnen de scheikunde, biotechnologie, werktuigbouwkunde, biologie, landbouwwetenschap en de sociale wetenschappen.

Unilever Research Prize 2021
Laatst gewijzigd:29 november 2021 12:26