Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RootPatch: team iGEM Groningen 2020

Team iGEM Groningen ontwikkelt een nieuwe beschermingsmethode voor planten met behulp van neuropeptiden
28 september 2020

Elk jaar stelt de Rijksuniversiteit Groningen een multidisciplinair team van studenten samen dat meedoet aan de iGEM-competitie. Deze internationale competitie in biotechnologie is gericht op het vinden van nieuwe oplossingen voor wereldwijde of lokale maatschappelijk problemen. Dit jaar bestaat het team uit vijftien studenten van de Faculty of Science and Engineering van de RUG. Het team heeft een bacterie ontwikkelt die planten beschermt tegen kleine wormen, nematoden, die de wortels van veel verschillende gewassen aanvallen. In de wortels van de plant voeden de nematoden zich met de voedingsstoffen van de plant. Hierdoor kan de plant zich niet meer volledig ontwikkelen, wat uiteindelijk leidt tot miljarden euro’s aan verlies in de landbouwsector. Van 14 tot 22 november zal het team hun RootPatch -project verdedigen tijdens het online finale evenement.

RootPatch

Het project van het iGEM-team is gebaseerd op neuropeptiden die specifiek werken op het zenuwstelsel van de schadelijke nematoden. Door gebruik te maken van deze neuropeptiden kan het iGEM-team het gedrag van de nematoden manipuleren, waardoor ze uit de buurt van de omgeving van de plant zullen blijven zonder dat andere organismen in de grond beïnvloed worden. Het team zal deze methode toepassen door een bacterie te ontwerpen die op de wortels van de plant leeft en ervoor zorgt dat de juiste neuropeptiden aanwezig zijn om de plant te beschermen. Om de werking van RootPatch aan te tonen zal het team zich eerst focussen op het beschermen van de aardappelplant.

Bekijk onderstaande video om meer te weten te komen over het RootPatch-project:

Educatie

Naast het ontwikkelen van de nieuwe gewasbeschermingsmethode, is het team een samenwerking gestart met Science LinX, NEMO Amsterdam en het Erasmus Medisch Centrum om te helpen met de educatie over biotechnologie. Hiervoor hebben zij een nieuwe, gratis online lessenserie voor middelbare scholieren ontwikkeld genaamd “Sleutelen aan het leven”. Scholieren leren hiermee over één van de nieuwste methoden in genetische manipulatie, CRISPR-Cas9, en alle ethische dilemma’s die bij het veranderen van (menselijk) DNA komen kijken.

Over iGEM

iGEM (international Genetically Engineered Machine) is een jaarlijkse competitie in biotechnologie die plaatsvindt bij MIT Boston en waar teams vanuit de hele wereld aan mee doen. Het doel van de competitie is om innovatieve manieren te vinden voor het gebruik van genetisch modificatie voor het oplossen van maatschappelijke problemen. Als team ontwerp en maak je een genetisch gemodificeerd organisme dat zo’n oplossing kan realiseren. Dit jaar is het team van de RUG voor het eerst een samenwerking aangegaan met de kunstacademie Minerva. Met deze samenwerking hoopt het team de communicatie over deze vorm van wetenschap te verbeteren.
Vanwege het coronavirus kan de grote jamboree in Boston dit jaar niet doorgaan. In plaats daarvan strijden alle teams tegen elkaar tijdens een groot online evenement van 14 tot 22 november.

iGEM Groningen communicatiekanalen

Laatst gewijzigd:29 september 2020 11:03