Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Hoogleraar Marco Fraaije ontvangt NWO Perspectief-financiering voor biotechnologisch onderzoek

13 december 2023
decoratieve afbeelding
Prof. dr. ir. Marco Fraaije

Hoogleraar Marco Fraaije van het Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute ( GBB ) van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) gaat samenwerken in een consortium dat de ontwikkeling van micro-organismen voor industriële toepassingen gaat onderzoeken. Het project wordt gecoördineerd door Wageningen Universiteit en heeft een NWO Perspectief subsidie van 4,25 miljoen euro ontvangen.

Zesentwintig partners, waaronder universiteiten, maatschappelijke organisaties en bedrijven, nemen deel aan het project. Prof. Marco Fraaije leidt de Groningse onderzoeksgroep en ontvangt 420.000 euro om geschikte enzymen te zoeken en te ontwikkelen voor de fermentatieve productie van smaakstoffen en chemische bouwstenen.

Betere biologische fabrieken

In het project 'INDUSTRIOPHILE: tailored and robust cell-factories for the next-generation Industrial Biotechnology' gaat het consortium onderzoek doen naar de ontwikkeling van micro-organismen voor industriële toepassingen. Ze zullen een gistsoort en twee bacteriestammen aanpassen om efficiënt en kosteneffectief bioplastics, geur- en smaakstoffen en plantaardige olievervangers zoals palm- en zonnebloemolie te produceren.

Marco Fraaije

In 2018 ontving Fraaije tijdens het International Congress on Biocatalysis de BIOCAT science award van de Biocat Society voor zijn wetenschappelijke prestaties op het gebied van biokatalyse. Andere onderzoeksprijzen zijn de VICI-NWO onderzoeksbeurs (2016), EMBO long term fellowship (1998) en de Unilever onderzoeksprijs (1993).

Perspectief

Het NWO Perspectief programma daagt onderzoekers uit om samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nieuwe hoogten te bereiken in technologische innovatie, waarbij economische kansen worden gecreëerd voor Nederland.

Zeven brede onderzoeksconsortia sleepten een Perspectief-subsidie in de wacht. RUG professor Katja Loos ontvangt meer dan 6 miljoen euro voor het maken van duurzaam plastic.

Laatst gewijzigd:13 december 2023 12:30