Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

11 september 2023
decoratieve afbeelding
drs. Johan van de Gronden

Vanaf 1 januari 2024 wordt Johan van de Gronden de nieuwe directeur development bij BirdEyes. Hij is nu nog directeur van KWF Kankerbestrijding. BirdEyes is het Centre for Global and Ecological Change opgestart door, onder andere, de Faculty of Science and Engineering van de Rijksuniversiteit Groningen en Campus Fryslân. BirdEyes gaat baanbrekend onderzoek doen, een wereldwijde gemeenschap dienen door middel van graduate en postgraduate onderwijs, en verhalen ontwikkelen door middel van storytelling.

Grote stap

Van de Gronden verlaat zijn huidige functie als directeur van KWF Kankerbestrijding, een van de grootste NGO's in Nederland, om in een parttime functie mede leiding te gaan geven aan BirdEyes. In deze fase van zijn carrière zegt hij op zoek te zijn naar pionierende initiatieven in een mix van uitvoerende en niet-uitvoerende rollen:

"BirdEyes voelt voor mij als een academische start-up, gebaseerd op gedegen onderzoek maar met frisse maatschappelijke ambities. Een veel breder publiek dan een kleine groep academici of vogelliefhebbers is hongerig naar de nieuwe inzichten die het centrum produceert in een bijna constante stroom van publicaties in peer reviewed tijdschriften. We moeten de verhalen overbrengen aan een veel breder publiek, met een breder scala aan instrumenten en kanalen, via theater, literatuur, film, poëzie en muziek. En vergeet de relevantie voor beleidsmakers niet.
Onze zee- en landschappen ondergaan snelle veranderingen als gevolg van klimaatverandering en menselijk ingrijpen. We delen deze vaak kwetsbare omgevingen met een groot aantal andere organismen. Het is in ons verlicht eigenbelang om beter te luisteren naar wat trekvogels ons te vertellen hebben. De vele manieren waarop ze zich aanpassen aan steeds veranderende omstandigheden is verbluffend. Ik zie enorm uit naar de samenwerking met een diverse groep getalenteerde jonge wetenschappers om nieuwe inzichten te ontrafelen en oplossingen te vinden voor netelige problemen."

Over BirdEyes

BirdEyes is het nieuwe centrum voor onderwijs en onderzoek opgericht door prof. dr. Theunis Piersma, die er wetenschappelijk directeur van is. Piersma is hoogleraar global flyaway ecology aan de RUG. Piersma over zijn nieuwe collega:

"Johan van de Gronden's komst naar BirdEyes en de RUG markeert een spannende overstap naar de academische wereld door een zeer veelzijdige denker en presteerder. Voortbouwend op een rijke portfolio van activiteiten en ervaringen, brengt Johan een smorgasbord van organisatorische en coachingsvaardigheden, ondernemerschap, wetenschap en een diep gevoel van zorg voor de planeet. Johan zal onze universiteit helpen zich in te zetten voor de samenleving in 'interessante' tijden."

BirdEyes, een samenwerking tussen de Faculty of Science and Engineering en Campus Fryslân, is gelieerd aan de Rudolf Agricola School for Sustainable Development en heeft daarnaast sterke banden met het NIOZ (Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee), de Universiteit van Amsterdam en de Fryske Akademy.

Het bezoekadres van het centrum is Zaailand 110, 8911 BN, in Leeuwarden.

Laatst gewijzigd:12 september 2023 14:08