Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dr. El Aidy ontvangt Athena Award van NWO

04 december 2020

Dr. Sahar El Aidy van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute ( GBB ) heeft de NWO Athena Award ontvangen; een van de vijf nieuwe Science Awards van de NWO. Met de award ontvangt El Aidy 50.000 euro ter besteding aan haar wetenschappelijk onderzoek. De Athena Award is een prijs voor uitblinkende vrouwelijke onderzoekers. Naast El Aidy gaat de Award ook naar prof. dr. Arwen Deuss van de Universiteit Utrecht.

Dr. El Aidy

Sahar El Aidy onderzoekt microbiomen, in het bijzonder de activiteit en rol van metabolieten in de darmen op het mentale en neurologische functioneren van mensen. De jury vindt Sahar El Aidy een uitstekend rolmodel: “ze is een jonge talentvolle onderzoeker, ze heeft een unieke en succesvolle onderzoeksgroep opgezet en levert baanbrekende publicaties.

El Aidy is een zichtbare onderzoeker, die goed in staat is om over haar onderzoek te communiceren. Ze weet haar drie kernboodschappen daarbij steeds duidelijk over te brengen: ‘laat uw voedsel uw medicijn zijn’, ‘uw darmmicroben kunnen de effectiviteit van uw medicatie beïnvloeden’, en ‘fundamenteel onderzoek naar gezondheid en ziekte is belangrijk’.”

Laatst gewijzigd:07 december 2020 14:52