Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen gastheer EURODARK

Kapteyn Astronomical Institute organiseert grootste Europese lichtvervuilingsconferentie in Nederland
11 maart 2024
Lichtvervuiling Benelux, Noord-Duitsland en Engeland

Van 14 t/m 16 maart is de Rijksuniversiteit Groningen gastheer voor een Europese conferentie over lichtvervuiling. Deze zestiende editie vindt plaats in het Familiehotel in Paterswolde, onder auspiciën van de wereldwijde organisatie Dark Sky International.

De opening op donderdag 14 maart wordt verricht door gedeputeerde Tjeerd van Dekken van de provincie Groningen. De conferentie is georganiseerd door Het Kapteyn Astronomical Institute van de Faculty of Science and Engineering (FSE).

Smeltkroes aan deskundigen

Sterrenkundige en hoofd organisator Prof. Dr. Reynier Peletier van de RUG geeft aan ruim honderd deelnemers te verwachten: "En dat zijn niet alleen sterrenkundigen. Het is een smeltkroes aan deskundigen in lichtvervuiling. Er komen biologen, beheerders van Nationale Parken, vertegenwoordigers van (regionale) overheden, organisaties voor donkerte toerisme en vertegenwoordigers van de armaturen industrie. En op deze wijze kunnen we gezamenlijk een vuist maken tegen de toenemende lichtvervuiling.  Zeker ook in Nederland, op veel plekken is de Melkweg niet meer zichtbaar, meer duisternis is beter voor natuur en mens."

decoratieve afbeelding
De Melkweg boven de Waddenzee, een van de nog donkere plekken in Nederland

Samenwerking

Het is meer dan alleen een probleem van de sterrenkundigen benadrukt Peletier. Natuurlijk is het zien van een mooie Melkweg prachtig, maar er is meer aan de hand. Te veel licht is slecht voor mens en natuur. De Groningse chronobioloog Prof. Roelof Hut benadrukt dit: "De effecten van te veel licht op de natuur zijn redelijk bekend, van de effecten op de mens weten we nog maar het topje van de ijsberg. Dit onderzoek doe je met velen en over ieders discipline grenzen heen, net als bij deze conferentie, wetenschappers van verschillende onderzoeksdisciplines."

Expertise

De sterrenkundigen van de RUG hebben zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot donkerte experts. Er zijn meetnetwerken opgezet, meetmethodes ontwikkeld en samen met de collega’s van de universiteit van Oldenburg (Duitsland) en de universiteit van Arhus (Denemarken).  In breder Europees verband zijn de Groningers betrokkenen bij het project Darker Sky, waarbij wordt gewerkt aan minder lichtvervuiling in (kleinere) havens in Europa. Voor Nederland is dat de haven van Lauwersoog en het toekomstige Holwerd aan Zee. Beide projecten zijn gefinancierd door INTERREG North Sea. De sterrenkundigen zijn ook partner in het Dark Sky Park Lauwersmeer.

“De conferentie is een mooie kroon op ons werk en bovendien kunnen we zo laten zien waar we mee bezig zijn. Voor de deelnemers zijn er excursies naar het Dark Sky Park en de haven van Lauweroog,” zo besluit Peletier.

Laatst gewijzigd:12 maart 2024 14:17