Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Ward Rauws toegetreden tot De Jonge Akademie

16 januari 2024
Ward Rauws

In 2024 krijgt De Jonge Akademie er weer tien nieuwe leden bij. Eén van deze nieuwe leden is Ward Rauws, planoloog bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.

Maatschappelijke betekenis van planologie

Klimaatverandering, de energietransitie en de vergrijzing: allemaal uitdagingen die vragen om ingrijpende aanpassingen aan de stad. Ward Rauws onderzoekt hoe planologen deze aanpassingen kunnen sturen terwijl hun invloed beperkt is. Ook analyseert hij hoe planologen slimmer gebruik kunnen maken van de ervaringskennis en vindingrijkheid van bewoners en gebruikers. Hierdoor ontstaat een nieuw perspectief op de maatschappelijke betekenis van planning: ruimtelijke ingrepen en beleid dienen niet enkel om problemen op te lossen die we kennen en begrijpen, maar bereiden steden ook voorop het onbekende en onverwachte.

Rauws is verheugd met z’n benoeming: "Ik ben zeer vereerd met mijn toetreding tot De Jonge Akademie. Ik kijk ernaar uit de geografie en planologie te vertegenwoordigen en me in te zetten voor beter beleid op het vlak van duurzaamheid, team science en transdisciplinair onderzoek. Ook wil ik bijdragen aan de uitwisseling tussen universiteiten; hoe gaat dingen op de Rijksuniversiteit Groningen en hoe regelen ze het elders? Individuele wetenschappers en wetenschappelijke instituten kunnen veel leren van elkaar.”

Installatie

De leden komen uit de volle breedte van de wetenschap en doen onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen. Ze worden officieel als lid van De Jonge Akademie geïnstalleerd op dinsdag 26 maart 2024. Tijdens hun vijfjarig lidmaatschap maken zij zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving. Alle nieuwe leden hebben zich wetenschappelijk bewezen en zijn minder dan tien jaar geleden gepromoveerd.

De Jonge Akademie

De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van onderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid. De Jonge Akademie organiseert inspirerende activiteiten voor verschillende doelgroepen op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en maatschappij.

Laatst gewijzigd:16 januari 2024 14:55