Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Verslag 25e Planologielezing met minister Hugo de Jonge

11 mei 2023

Op maandag 8 mei vond de 25e editie van de Planologielezing plaats. Dit keer met Hugo de Jonge, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, die in een bomvolle Nieuwe Kerk planologiestudenten, collega's van de faculteit en uit het vakgebied toesprak. De middag begon met introducties door prof. dr. Johan Woltjer, decaan van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen en zelf hoogleraar Stedelijke Ontwikkeling en Planning, prof. dr. Jouke de Vries, voorzitter van het College van Bestuur van de universiteit, en prof. dr. Gert de Roo, hoogleraar Planologie bij de faculteit en bedenker van de Planologielezing. Hij vertelde over de geschiedenis van de lezing, waarbij mr. Frank Visser werd genoemd als meest opvallende spreker. Ten eerste omdat hij geen planoloog is, maar ook vanwege een memorabele uitspraak "Studenten als jullie het verkloten, verkloot je het voor de gewone man.".

Daarna was het woord aan de minister.

De Jonge: "Er spelen grote transitievraagstukken met een grote ruimtelijke component: klimaatverandering, de omschakeling naar een duurzame energievoorziening, de ontwikkeling van een circulaire economie. Daarnaast zijn er de “klassieke” ruimtelijke opgaven die ruimte vragen, bijvoorbeeld die van het inpassen van honderdduizenden woningen. Als we bij dit alles op dezelfde manier doorgaan zoals we het afgelopen decennium gewoon waren te doen, … denken dat de optelsom van lokale beslissingen als vanzelf wel gaat leiden tot de oplossing van onze nationale vraagstukken, … denken dat Ruimtelijke Ordening iets is dat je louter van onderop kunt organiseren,
… dan gaat het niet goed komen. Dan zijn we echt aan het spelen met onze toekomst.
Er is weer nationale regie nodig. Daar wil ik vandaag met jullie over spreken. En ik kan me daarvoor geen beter publiek wensen dan jullie. Spreken over het Nederland van morgen doe je met de planologen van morgen."

De volledige toespraak is te lezen op de website van het ministerie: https://www.nieuwsbzk.nl/toespraken/2466373.aspx?t=Speech-minister-De-Jonge-bij-de-Planologielezing

De organisatie van deze Planologielezing was in handen van Diana Bruinewoud, Ferry Van Kann en Gert de Roo. Meer informatie via www.planologielezing.nl. Hier is binnenkort ook de gehele lezing terug te kijken.

Planologielezing
De minister signeert de poster van de lezing. Naast hem Gert de Roo en Johan Woltjer
Johan Woltjer & Hugo de Jonge
Hugo de Jonge