Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

RUG lanceert nieuwe masteropleiding Sustainable Rural Futures

28 juni 2023
Sustainable Rural Futures

Het platteland is een van de belangrijkste aandachtsgebieden van de Europese Commissie van de komende jaren. Alexia Rouby, beleidscoördinator platteland bij de Europese Commissie, presenteerde vanochtend het ‘rural pact’, onderdeel van de langetermijnvisie voor plattelandsgebieden in Europa. Het doel van dit pact is om ‘de stem’ van het platteland in Europa te versterken en hoger op de agenda te krijgen. De langetermijnvisie richt zich op vier actiegebieden om sterkere, verbonden, veerkrachtige en welvarende plattelandsgebieden te realiseren in 2040. Er is op lokaal, regionaal en nationaal niveau behoefte aan hoogopgeleide deskundigen op het gebied van plattelandsontwikkeling. De Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen biedt daarom vanaf september 2024 een masteropleiding Sustainable Rural Futures aan om aan die behoefte te helpen voldoen.

Sustainable Rural Futures is een track binnen de masteropleiding Economische Geografie. Studenten leren onder andere hoe economisch-geografische processen, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, vraagstukken op het gebied van welzijn, leefbaarheid en mobiliteit vorm krijgen in verschillende regio's en in het continuüm tussen stad en platteland. Ze ontdekken hoe plattelandsgemeenschappen zijn georganiseerd en wat voor gevolgen veranderingen in de landbouw hebben voor de lokale en regionale ruimtelijke ordening. Ook is er aandacht voor de sociale effecten van klimaatverandering en de energietransitie, en hoe historische natuur- en landschapswaarden op een duurzame manier bewaard en versterkt kunnen worden in die transities.

Tialda Haartsen, hoogleraar rurale geografie: “Het Europese platteland krijgt te maken met een aantal grote transities: een omslag in de landbouw, ruimtelijke aanpassingen voor klimaatverandering, locatie voor hernieuwbare energie. Daarnaast zijn veel inwoners in perifere regio’s en plattelandsgebieden ontevreden over of de politiek wel oog voor hun heeft. Met de master Sustainable Rural Futures willen we bijdragen aan een duurzame en leefbare toekomst voor plattelandsgebieden”.

Meer informatie over deze opleiding is te vinden op www.rug.nl/masters/sustainable-rural-futures

Laatst gewijzigd:28 juni 2023 10:37