Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Sierdjan Koster benoemd tot adjunct hoogleraar Economische Geografie en Arbeidsmarktdynamiek

31 mei 2022
Sierdjan Koster

Sierdjan Koster is benoemd tot adjunct hoogleraar Economische Geografie en Arbeidsmarktdynamiek bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Vanaf september 2022 zal hij tevens de functie van voorzitter van de basiseenheid Economische Geografie op zich nemen.

De economische ontwikkeling van regio’s loopt sterk uiteen: sommige regio's plukken de vruchten van een veranderende samenleving, terwijl andere moeite hebben om zich aan de nieuwe omstandigheden aan te passen. Met name meer perifere regio's, waaronder het noorden van Nederland, hebben het moeilijk en dreigen achterop te raken. Deze leerstoel richt zich op regionale verschillen in sociaaleconomische ontwikkeling en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan. Koster is van mening dat deze uitdagingen weliswaar belangrijke economische dimensies betreffen, maar dat ze alleen zinvol kunnen worden aangepakt in een bredere context waarin ook welzijn, inclusie en regionale identiteiten en imago’s belangrijk zijn. Deze focus plaatst de leerstoel in het hart van actuele debatten in de Economische Geografie.

Inclusieve arbeidsmarkt

Op arbeidsmarkten hebben economische veranderingen een tastbare uitwerking op de levens van mensen, huishoudens en gemeenschappen. De leerstoel richt zich daarom specifiek op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt – flexibiliteit, toegenomen zelfstandigheid, digitalisering – en wat dat betekent voor de carrières van mensen. Er zijn nieuwe kansen voor mensen met de juiste vaardigheden en waardering voor de flexibele organisatie van werk. Tegelijkertijd heeft een aanzienlijke groep mensen moeite om de door hen gewenste positie op de arbeidsmarkt te verwerven en te behouden. De leerstoel draagt bij aan debatten over inclusieve arbeidsmarkten waar iedereen in de werkende leeftijd kan deelnemen aan betaald werk, met name kwetsbare en kansarme mensen.

Talentmonitor

De leerstoel streeft actief naar samenwerking met maatschappelijke partners om een duurzame sociaaleconomische ontwikkeling in Noord-Nederland en daarbuiten te realiseren. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de Talentmonitor , die actuele arbeidsmarktinformatie biedt voor het MKB, beleidsmakers maar ook studenten die op zoek zijn naar informatie ter ondersteuning van hun loopbaanontwikkeling. Sierdjan Koster is projectleider van de Talentmonitor die deel uitmaakt van het overkoepelende project 'Talent in de Regio', onder leiding van de Hanzehogeschool Groningen en ondersteund door Nationaal Programma Groningen.

Nieuwe rol

Sierdjan Koster heeft een uitstekende staat van dienst op het gebied van economische geografie; hij heeft gepubliceerd in toptijdschriften op dit gebied en is redacteur voor TESG. Daarnaast heeft hij een prominente rol gehad in de organisatie en innovatie van de onderwijsprogramma's van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. In zijn nieuwe functie en in zijn rol als voorzitter van de basiseenheid Economische Geografie zal hij zich sterk blijven maken voor excellent onderwijs en faciliteiten voor alle studenten en promovendi.

Laatst gewijzigd:31 mei 2022 10:57