Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Jouke van Dijk wint prestigieuze Hirotada Kohno Award voor uitzonderlijke verdiensten voor de RSAI

07 juni 2022
Jouke van Dijk

Jouke van Dijk is de winnaar van de Hirotada Kohno Award for Outstanding Service to Regional Science van de Regional Science Association International (RSAI). De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een lid van de RSAI dat zich langdurig en buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt voor de ontwikkeling van de organisatie op internationaal en/of bovenregionaal niveau, met inbegrip van een buitengewone bijdrage aan de ontwikkeling van de regionale wetenschappen van de lokale afdeling.

Van Dijk is hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij begon zijn betrokkenheid bij RSAI bij de Nederlandse afdeling, waar hij onder andere mede-organisator was van ERSA-bijeenkomsten (European Regional Science Association) in Groningen in 1982, 1994 en 2017. In de jaren negentig was hij uitvoerend secretaris van de Nederlandse afdeling. Van 1996 tot 2001 was hij Uitvoerend Secretaris van ERSA en het European Organizing Committee (EOC), waar hij tot 2019 lid van bleef. Van 2014 tot 2018 was Jouke van Dijk voorzitter van de European Regional Science Association (ERSA).

Naast zijn functies bij ERSA/RSAI vervulde hij ook redactionele rollen. Hij was Editor-in-Chief van de Papers in Regional Science van 2007 tot 2012, daarvoor was hij twee jaar de European Editor van Papers in Regional Science. In 2012 werd hij benoemd tot een van de redacteuren van de Springer Regional Science Series Advances in Spatial Science.

In 2020 is Van Dijk gekozen tot RSAI Fellow van de Regional Science Association International als 'distinguished scholar with a proven and recognized research record in the field of regional science'.

Laatst gewijzigd:07 juni 2022 15:13