Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Geschiedenis FRW: Fysisch-geografisch veldwerk in Denekamp: The Lion Sleeps Tonight

Door Peter Prak; student 1986-1992
15 april 2019

Het is mijn 5e jaar alweer als student-assistent Fysische Geografie. Op practicum in Denekamp. Het is ‘s ochtends om 07.15u en ik weet precies wat er staat te gebeuren, dus lig ik me al te verkneukelen van de voorpret. De avond ervoor tot half twee aan de bar met de studenten begon het al. Jan Delvigne was vroeg naar bed zoals altijd. Maar daar komt ie. Zachtjes gaat de deur naar de grote slaapzaal open. Een bril en baard komen de hoek om en bestuderen de stille slaapzaal. Ook daar zie ik voorpret: opgewonden fonkelen de ogen van Jan. Zelden iemand gezien die zo’n pret kon hebben als hij. Als studenten zich probeerden te verstoppen tijdens het veldwerk, of de wat zielige altijd vermoeide meisjes die wij het Team ‘Meisje van Zestien’ noemden, ‘ach wat lig je daar stil, langs de kant van de weg, toem-toem.’ Of de wat stuurse student die later Hoofd Vastgoed van de gemeente Groningen werd, die steevast en stijlvast bij elke presentatie het laatste deel van het woord ‘grondboring’ op zijn Engels uitsprak. En altijd Jan weer met die grijns, hij zag veel en genoot.

Jan Delvigne bediscussieert de resultaten van een (ogenschijnlijk enorme) grondboring. Veldwerk Denekamp 1994 (Foto: archief Kim van Dam)

Jan is ondertussen naar het midden van de slaapzaal geslopen, kijkt genietend om zich heen, tilt zijn draagbare stereo op en drukt op PLAY. Hij grijnst naar me en roept met overdreven opgewekte stem: ‘Goede morgen allemaal, tijd om OP te staan!’ Daar schmieren de bekende trommelvlies-tergende hoge tonen door de slaapzaal. Het cassettebandje is oud en de hoge tonen bibberen nog ijler dan normaal door de lucht: ‘In the jungle, the mighty jungle …’ Er wordt gekreund en gesteund. De grootste drinkebroer van de avond ervoor probeert nog dieper weg te kruipen onder zijn dekens. Jan ziet dat met genoegen en gaat met aandacht op de rand van het bed zitten. Hij houdt de speakers geduldig daar waar het hoofd verstopt is. ‘’i-oe-i-oe, a-i-oe-i-oe, i-oe-wam-ba-wee…. Drinkebroer kreunt en steunt. We horen een gesmoord ‘nee!’ onder de dekens. Jan geniet zichtbaar en draait het volume nog wat hoger. Practicum Denekamp. Prachtig.

Peter Prak studeerde sociale geografie aan de Rijksuniversiteit Groningen (1986-1992), werkte zes jaar bij TNO, toen concept- en gebiedsontwikkelaar van o.a. Vathorst, Meerstad, Stadshagen, Zuidlanden, de Pier bij Heymans, KPMG-Metrum, PPS’en. Vanaf 2008 DGA Cooper Feldman en werkt interim voor gemeenten, Rijk, provincies, waterschap, beleggers en RWS. DGA ‘Knarrenhof NL.’

Het boek 'Keunings Erfenis - Beelden uit de geschiedenis van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen' is geschreven door emeritus hoogleraar Piet Pellenbarg en geeft de geschiedenis weer van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Een bewogen geschiedenis, een mooie geschiedenis, en één vol met herinneringen. Het beslaat de periode van 1948, waarin de benoeming plaats vindt van dr. Henk Keuning tot hoogleraar economische en sociale geografie, tot het jaar 2018, afsluitend met een doorkijk naar de hedendaagse Faculteit.

Dit is de tweede in een reeks van zes publicaties over het boek 'Keunings Erfenis' die om de week op de website van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen geplaatst zullen worden.

Laatst gewijzigd:25 februari 2020 12:14