Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Bettina Bock in Wageningen benoemd tot persoonlijk hoogleraar

17 april 2018

De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft dr.ir. Bettina Bock benoemd tot persoonlijk hoogleraar bij Rurale sociologie. Prof. Bock onderzoekt thema’s zoals het platteland in tijden van verstedelijking. De benoeming geldt per 1 februari 2018.

Prof.dr.ir. B.B. (Bettina) Bock (Keulen, 1960) was bij de leerstoelgroep Rurale sociologie reeds universitair hoofddocent. Zij studeerde in Wageningen Agrarische sociologie van de Westerse gebieden en werkt sinds 1996 aan de universiteit.

Bettina Bock is daarnaast bijzonder hoogleraar Bevolkingsdaling en Leefbaarheid in Noord Nederland aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is hoofdredacteur van het tijdschrift Sociologia Ruralis en gasthoogleraar aan het Centre for Rural Economy aan de Universiteit van Newcastle, de universiteit van Kyoto (mei 2018) en Cornell University (VS, voorjaar 2019). Ze is lid van het Transatlantic Network for Rural Research, en bestuurslid van de European Society for Rural sociology en de International Rural Sociology Association.

Haar onderzoek richt zich op de ontwikkeling van het platteland in tijden van verstedelijking met specifieke aandacht voor de relatie tussen processen van centralisering en marginalisering. Zij is betrokken bij twee internationale onderzoeksprojecten: Horizon2020-project naar de relatie tussen stad en platteland via het Europese project ROBUST, en een Marie Curie Training Network WEGO (Well-being Ecology Gender cOmmunity) een onderzoek naar initiatieven van vrouwen op het Japanse platteland.

Prof. Bock's inaugurele rede zal plaatsvinden op 25 oktober 2018.

Laatst gewijzigd:01 februari 2019 20:43