Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Kortingscode voor A-merk op selfscanner effectiever dan schapkorting in supermarkt

23 februari 2021
van Ittersum

We kennen ze allemaal, de bordjes die bij het schap hangen met de aanbieding van de week. Dat lijkt een heel effectieve manier van adverteren. Uit onderzoek van professor Koert van Ittersum en Daniel Sheehan (Universiteit van Kentucky) blijkt echter dat voor A-merken beter een losse promotie gebruikt kan worden.

Drie studies

In drie verschillende onderzoekstudies heeft van Ittersum onderzocht hoe consumenten reageren op een promotieaanbod. Twee van die onderzoeken vonden online plaats, de derde in een gesimuleerde supermarktomgeving. Van Ittersum: “We hebben gekeken hoe consumenten reageren op een aanbieding voordat ze bij het product in de winkel kwamen. Daaruit blijkt dat ze eerder geneigd zijn om het product te kopen als ze de aanbieding bijv. via een coupon bij de ingang of een bericht op de selfscanner krijgen, dan wanneer ze bij het schap staan en zien dat het product in de aanbieding is.”

A-merken

Deze manier van adverteren werkt met name bij A-merken. “Het werkt vooral bij een product dat je normaal gesproken niet koopt omdat je het te duur vindt. Als je gebruik maakt van de aanbieding, is het nog steeds duurder dan het product dat je normaal zou kopen. Bij een losse promotie voelen klanten zich minder schuldig. Tegen de tijd dat ze bij het schap zijn, zijn ze gefocust op het A-merk, dat willen ze dan hebben. De aanschaf geeft hen een goed gevoel, ze kopen een product dat ze als beter ervaren dan het merk dat ze anders kopen.”

Coronatijd

Nu veel klanten online bestellen bij supermarkten, bieden de losse promoties meer mogelijkheden. Na het inloggen kan de supermarkt de klant al een aanbieding laten zien. Die kan gebaseerd zijn op bijv. eerdere aankopen. Volgens van Ittersum zijn klanten minder impulsief bij online aankopen. “Aan de andere kant, beschikt de supermarkt over meer aankoopgegevens van de klant en kunnen de gegevens makkelijker geanalyseerd worden en zo de aanbieding aanpassen.”

Voor meer informatie:

Professor Koert van Ittersum k.van.ittersum rug.nl

Het artikel is beschikbaar op aanvraag.

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20