Skip to ContentSkip to Navigation
FEB for BusinessOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

FEB for Business

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
FEB for BusinessBusiness SchoolCursussenExecutive programma Impactvolle MarketinganalistBlijf ontwikkelen

Ervaringen

people

Lees hier hoe andere deelnemers het executive programma Impactvolle Marketinganalist hebben ervaren.


Nicole Lakens

“Dit programma is zeer nuttig voor iedere analist die zijn of haar impact wil vergroten!”

“De grootste verandering sinds de opleiding is dat ik tijdens mijn data-analyses nu veel meer schakel met de opdrachtgever. Waar ik me voorheen -bij wijze van spreken- drie weken opsloot met een opdracht om daarna de resultaten te presenteren, zorg ik nu dat er blijvend interactie is: ‘gaan deze cijfers jou helpen? Moeten we de vraag bijsturen?’ Bij elke analyse zorg ik bovendien dat ik de rol pak die daarbij past: ben ik hier adviseur of bewaker, of kan ik ideeën leveren? Van mijn collega’s krijg ik positieve feedback: men vindt de samenwerking heel prettig, en waardeert het dat ik het werk pro-actiever oppak.

De opleiding was erg plezierig om te volgen, omdat het heel goed aansloot bij de praktijk en bij mijn manier van denken en werken. Het is een waardevolle combinatie van de harde en de zachte kant van het vak: je leert nieuwe statistische technieken kennen en doet de communicatieve vaardigheden op waarmee je meer gedaan kunt krijgen in je organisatie.

De docenten zijn zeer goed en zorgen voor veel interactie. Zelfs buiten de opleidingsdagen is er ruimte voor persoonlijke vragen en feedback. Ook alle gastsprekers hebben een relevant verhaal dat perfect aansluit op de stof. Een mooi extraatje is bovendien het contact met vakgenoten. Het is zeer verfrissend om te horen hoe medecursisten omgaan met dezelfde vraagstukken waar jij tegenaan loopt.

Inmiddels heb ik de opleiding al aan iemand aangeraden en dat blijf ik ook wel doen, want het is zeer nuttig voor iedere analist die zijn of haar impact wil vergroten! ”

Nicole Lakens
Data-analist, Natonale Nederlanden - Zakelijk


Jacko van den Bosch

“Onze analisten hebben veel meer geleerd hebben dan alleen de juiste technieken bij de juiste vraagstukken toepassen. Ze zijn zich ook bewuster geworden van de persoonlijke rol die ze kunnen pakken.

“De mooie combinatie van analysetechnieken met communicatieve vaardigheden was voor ons de reden om drie van mijn medewerkers de opleiding aan te bieden. Een belangrijke aanleiding was bovendien de ingebruikname van een totaal nieuw datawarehouse - ’Jupiter’ - bij De Telefoongids BV. Deze was nodig om naar een online business model te gaan. We waren als analisten gewend om puur op vragen vanuit de organisatie te reageren en ‘lijstjes’ te leveren, maar we gaan ons nu veel meer richten op analyses en voorspellingen: in plaats van achteruit, kijken we meer vooruit. Daar passen de nieuwste analysetechnieken bij, die wetenschappelijk worden ontwikkeld.

Ik heb gemerkt dat onze analisten veel meer geleerd hebben dan alleen de juiste technieken bij de juiste vraagstukken toe te passen. Ze zijn zich ook bewuster geworden van de persoonlijke rol die ze kunnen pakken. De combinatie werkt goed en dat is heel bijzonder, want analisten zijn mensen die gestructureerd met cijfers werken, terwijl er bij communicatie meer wegen zijn die naar Rome leiden. Het was duidelijk dat ze daar tijdens de opleiding eerst aan moesten wennen.

Verder vind ik het waardevol dat onze medewerkers in contact zijn gekomen met vakgenoten van andere bedrijven. Als je hoort hoe andere organisaties dezelfde kwesties aanpakken, zet dat aan tot nadenken over het vakgebied. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Juist zulke facetten maken deelname aan een opleiding als deze zeer waardevol.

Jacko van den Bosch
Manager Business Analysis bij De Telefoongids BV


Cees Meijer

“Wij als analisten pakken nu de kans om onze impact op alle niveaus in de organisatie te vergroten."

“Ik werk al 38 jaar bij Ahold en door al mijn ervaring en voorkennis heb ik aan een half woord vaak al genoeg. Maar voor collega’s en opdrachtgevers is uiteraard niet alles even vanzelfsprekend. Ik houd daar nu sinds de opleiding veel meer rekening mee.

De combinatie van goede docenten met relevante kennis maakt dat ik zeer positief ben over de opleiding. Maar zeker ook de stimulerende omgeving speelt een grote rol. De sfeer is vertrouwd en vriendelijk waardoor je goed je ei kwijt kunt en niet geremd bent om vragen te stellen.

Een belangrijke aanleiding om de opleiding te gaan volgen is dat er binnen Ahold nu een centrale rol is voor onze afdeling Consumer Business Insights. We staan in de organisatie direct naast Finance. Bij deze ontwikkeling om de klant centraal te stellen, past dat wij als analisten in samenwerking met de consultants de kans pakken om onze impact op alle niveaus in de organisatie te vergroten. Door de opleiding heb ik me op dat terrein kunnen verder ontwikkelen.

Ik heb veel nieuwe analysetechnieken geleerd zoals slimme regressiemodellen en nieuwe churnanalysemethoden waarmee ik meteen aan de slag kon in mijn werk. Verder heb ik geleerd hoe ik scherper kan adviseren aan opdrachtgevers. Na mijn eerste nieuwe presentatie kreeg ik applaus en werd ik expliciet bedankt voor de heldere aanpak; het werkt dus goed! "

Cees Meijer
Analytical Expert Ahold Europe


Laatst gewijzigd:24 mei 2018 09:50