Skip to ContentSkip to Navigation
FEB for BusinessOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

FEB for Business

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
FEB for BusinessBusiness SchoolExecutive programma'sExecutive programma Impactvolle MarketinganalistExecutive programma Impactvolle Marketinganalist

Ervaringen

people

Lees hier hoe andere deelnemers het executive programma Impactvolle Marketinganalist hebben ervaren.


Jeff Reijans

"Soft skills maken het verschil in wel of geen impact hebben binnen je omgeving"

"Hoe sterk je analytische kracht ook is, deze komt pas tot uitdrukking als je een brug weet te slaan. De docenten weten in no-time de vinger op de zere plek te leggen. Ik heb mezelf tijdens de opleiding beter leren kennen. Je leert bewust te reflecteren op denkpatronen en je te verplaatsen in de gedachtegang van een ander."

"Dat helpt om uit te zoomen op een analytisch vraagstuk en dit vanuit meerdere hoeken te benaderen. Je leert effectiever meedenken en doordringende vragen te stellen, zodat je het probleem en de oplossing scherp krijgt nog voordat de eerste analyse heeft plaatsgevonden. Je merkt tijdens de opleiding dat je als analist groeit naar het niveau van een strategische sparringpartner met meer zelfvertrouwen."

"De opleiding heeft mijn ontwikkeling als analist en persoon een enorme boost gegeven"

"Qua verwachtingen op analytisch gebied lag de lat hoog: bij voltooiing van de opleiding moest ik in staat zijn zelfstandig analytische modellen te ontwikkelen. Als analist binnen de deurwaarderij kom je specifieke uitdagingen tegen, waarbij algemene methoden niet zomaar opgaan. Wanneer je deze uitdagingen aan leert pakken met de nieuw verworven inzichten is dat iets moois. Je deelt kennis en werkt samen met top-docenten en een nieuw netwerk van analisten binnen de groep. Uit dit netwerk is ook nog een goed contact ontstaan met analisten van een belangrijke opdrachtgever!"

"Als eindopdracht heb ik een betrouwbaar logistisch regressiemodel kunnen neerzetten, dat een goed onderscheid maakt tussen een debiteur-klant die niet kan betalen, of juist niet wil betalen. Een datagedreven incassostrategie is niet alleen maatschappelijk verantwoord maar ook kostentechnisch interessant. De opleiding heeft mijn ontwikkeling als analist en als persoon een enorme boost gegeven."

Jeff Reijans
Analist bij Syncasso

Nam deel aan het programma Impactvolle Marketinganalist in 2017/2018


Sabine Verbeek

“Met deze docenten wil ik elke dag wel in de collegebanken zitten. Wat een kennis, wat een beleving. Ik keek de hele week uit naar de volgende vrijdag. Ik kan mijzelf nu volmondig analist noemen. Ik kan niet alleen modellen maken, maar durf me ook kwetsbaar op te stellen bij presentaties. Jaap Wieringa zei: ‘hoe meer vragen je presentatie oproept, hoe beter hij is.’ Een eyeopener. Bedankt, Jaap!”

“Ik deed van alles en nog wat in marketing, tot ik door de crisis thuis kwam te zitten. Vaak dacht ik, half grappend: had ik maar een vak geleerd. Toen ik een vacature voor een database marketeer bij Fortis Bank zag, dacht ik: dát is een echt vak, klantgedrag analyseren en voorspellen, dát wil ik. Ik kreeg de baan, puur op enthousiasme.”

“Er brak een periode van experimenteren en peentjes zweten aan. Maar ik wist: dit gaat hem worden. In 2011 gaf Nuon me de unieke kans om me als junior database marketeer verder in het vak te bekwamen. Een warm bad, waar ik veel heb geleerd en mocht opklimmen tot senior. Maar ik ben wat eigenzinnig, ik wil zelf mijn koers bepalen. Dus besloot ik in 2017 mijn eigen bedrijf op te zetten.”

"Het voelde de eerste vrijdag meteen goed"

“Ik stelde mezelf één voorwaarde: ik begin direct met het uitbreiden van mijn analyseskills. Ik kende deze opleiding via een presentatie bij Nuon en wist: dáár moet ik zijn. Van het programma werd ik enthousiast en nerveus tegelijk. Ik dacht: zit ik straks als zzp-ertje tussen allemaal professionals van grote bedrijven. Ook hikte ik tegen de investering aan, zeker als startende ondernemer, maar ik wist dat ik het moest doen.”

“Neem van mij aan: deze opleiding is de investering honderd procent waard. Het voelde de eerste vrijdag meteen goed. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet, maar de docenten weten voor iedereen een comfortabele en veilige ambiance te creëren. In korte tijd is het of je elkaar al jaren kent.”

“Die geborgenheid was voor mij belangrijk, want ze hebben me echt wakker geschud. De interactie met Jan Bas Loman, de coach, was soms heftig. Wat een verschijning, die man. Maar wat leert hij je veel over jezelf. Niet alleen over je sterke punten, ook over je tekortkomingen. Ik beleef discussies niet langer als kritiek, maar als kans om het beter te doen.”

"Je leert welk jasje past bij welke rol"

“De opleiding geeft inzicht in de verschillende rollen die je als marketinganalist vervult en combineert. Je leert welk jasje je op welk moment moet aantrekken. Dat maakte ook mijn eigen rol helder. Mijn kracht ligt in adviseren, visualiseren en inspireren. De opleiding laat zien dat de analyse zelf de basis is, maar dat de presentatie en de communicatie bepalen of je als analist het verschil maakt. Dat is de richting die ik op ga: analyses vertalen in presentaties die data tot leven brengen.”

“Sinds de opleiding ben ik me veel bewuster van mijn toegevoegde waarde voor mijn opdrachtgevers. Ik ken de waarde van KPI’s en zet in op data-analyses waarop marketing snel en concreet kan sturen. Ik weet nu waar het werkelijk om gaat in dit vak en kan mijn werk naar een innovatief niveau tillen. Met als cadeautje: een uniek netwerk om op terug te vallen. Je klas en docenten vormen een hecht geheel, waaraan je je altijd kunt spiegelen. Waardevol en onvergetelijk.”

Sabine Verbeek/Buro Flamingo
Zelfstandig marketinganalist

Nam deel aan het programma Impactvolle Marketinganalist in 2017/2018 en adviseert onder meer Rabobank.


Roderick van de Water

“Je vult je leerbehoefte op jouw manier in, ongeacht je niveau en je rol. De begeleiding is persoonlijk en intensief. Dat maakte ik nooit eerder op die manier mee. Ik zie mijn deelname aan deze opleiding als een van de beste beslissingen in mijn loopbaan.”

“Omdat Albelli mij alle ruimte geeft om door te groeien, wilde ik mijn vaardigheden naar een volgend niveau tillen. Daarvoor koos ik bewust een opleiding bij een externe partij en ik ging met zeer hoge verwachtingen naar de eerste sessie. Mijn verwachtingen zijn in alle opzichten overtroffen.”

“Mede door de bevlogenheid van de docenten ontdekte ik al snel dat de wiskundige dimensie van het vak mij bovengemiddeld boeit. Met de nadruk op forecasting. Vanuit wiskundige modellen laten zien dat dingen beter kunnen en anderen overtuigen van het hoe en waarom. Dat vind ik mooi. En daarin kon ik me geen betere expert wensen dan Jaap Wieringa.”

“Ik ben aanweziger, nu, met meer zelfvertrouwen”

“Maar ook de andere docenten maken indruk. Individuele aandacht en groepsdynamiek vullen elkaar geweldig aan. Voor mij stonden de hard skills centraal, maar juist de combinatie met soft skills maakt de leerervaring uniek. Ik heb dankzij de opleiding een beter inzicht in de interpersoonlijke rollen en verhoudingen die relevant zijn voor mijn werk en heb mijn communicatievaardigheden verfijnd.”

“Meer inzicht en kennis betekent voor mij: nóg meer passie voor wat ik doe. Ik zat al lekker in mijn vel, maar heb nu het gevoel dat ik alle technieken ken en beheers en dus meer waarde kan toevoegen aan onze business. Ik ben me bewuster van mijn eigen invloed en mogelijkheden en écht aanwezig als analist, met meer zelfvertrouwen.”

“Dat is fijn voor mij, natuurlijk, maar ook voor mijn team en ons bedrijf. Het feit dat ik beter beslagen ten ijs kom, helpt anderen bij het optimaliseren van hún prestaties. Ik merk dat ik mijn teamleden beter van dienst ben en bij vakinhoudelijke vraagstukken vaker het voortouw neem. Op dit moment werk ik aan de verdere detaillering van een forecastingmodel dat ik tijdens de opleiding als praktijkcase voor ons bedrijf heb ontwikkeld. Albelli gaat dat model zéker inzetten. Ook dat is een zeer concreet resultaat van deze bijzondere opleiding – de ultieme opleiding voor iedereen die in dit vak stappen wil zetten.”

Roderick van de Water
Analytics Specialist bij Albelli

Nam deel aan het programma Impactvolle Marketinganalist in 2017/2018


Nicole Lakens

“Dit programma is zeer nuttig voor iedere analist die zijn of haar impact wil vergroten!”

“De grootste verandering sinds de opleiding is dat ik tijdens mijn data-analyses nu veel meer schakel met de opdrachtgever. Waar ik me voorheen -bij wijze van spreken- drie weken opsloot met een opdracht om daarna de resultaten te presenteren, zorg ik nu dat er blijvend interactie is: ‘gaan deze cijfers jou helpen? Moeten we de vraag bijsturen?’ Bij elke analyse zorg ik bovendien dat ik de rol pak die daarbij past: ben ik hier adviseur of bewaker, of kan ik ideeën leveren? Van mijn collega’s krijg ik positieve feedback: men vindt de samenwerking heel prettig, en waardeert het dat ik het werk pro-actiever oppak.

De opleiding was erg plezierig om te volgen, omdat het heel goed aansloot bij de praktijk en bij mijn manier van denken en werken. Het is een waardevolle combinatie van de harde en de zachte kant van het vak: je leert nieuwe statistische technieken kennen en doet de communicatieve vaardigheden op waarmee je meer gedaan kunt krijgen in je organisatie.

De docenten zijn zeer goed en zorgen voor veel interactie. Zelfs buiten de opleidingsdagen is er ruimte voor persoonlijke vragen en feedback. Ook alle gastsprekers hebben een relevant verhaal dat perfect aansluit op de stof. Een mooi extraatje is bovendien het contact met vakgenoten. Het is zeer verfrissend om te horen hoe medecursisten omgaan met dezelfde vraagstukken waar jij tegenaan loopt.

Inmiddels heb ik de opleiding al aan iemand aangeraden en dat blijf ik ook wel doen, want het is zeer nuttig voor iedere analist die zijn of haar impact wil vergroten! ”

Nicole Lakens
Data-analist, Natonale Nederlanden - Zakelijk


Cees Meijer

“Wij als analisten pakken nu de kans om onze impact op alle niveaus in de organisatie te vergroten."

“Ik werk al 38 jaar bij Ahold en door al mijn ervaring en voorkennis heb ik aan een half woord vaak al genoeg. Maar voor collega’s en opdrachtgevers is uiteraard niet alles even vanzelfsprekend. Ik houd daar nu sinds de opleiding veel meer rekening mee.

De combinatie van goede docenten met relevante kennis maakt dat ik zeer positief ben over de opleiding. Maar zeker ook de stimulerende omgeving speelt een grote rol. De sfeer is vertrouwd en vriendelijk waardoor je goed je ei kwijt kunt en niet geremd bent om vragen te stellen.

Een belangrijke aanleiding om de opleiding te gaan volgen is dat er binnen Ahold nu een centrale rol is voor onze afdeling Consumer Business Insights. We staan in de organisatie direct naast Finance. Bij deze ontwikkeling om de klant centraal te stellen, past dat wij als analisten in samenwerking met de consultants de kans pakken om onze impact op alle niveaus in de organisatie te vergroten. Door de opleiding heb ik me op dat terrein kunnen verder ontwikkelen.

Ik heb veel nieuwe analysetechnieken geleerd zoals slimme regressiemodellen en nieuwe churnanalysemethoden waarmee ik meteen aan de slag kon in mijn werk. Verder heb ik geleerd hoe ik scherper kan adviseren aan opdrachtgevers. Na mijn eerste nieuwe presentatie kreeg ik applaus en werd ik expliciet bedankt voor de heldere aanpak; het werkt dus goed!"

Cees Meijer
Analytical Expert Ahold Europe


Jacko van den Bosch

“Onze analisten hebben veel meer geleerd hebben dan alleen de juiste technieken bij de juiste vraagstukken toepassen. Ze zijn zich ook bewuster geworden van de persoonlijke rol die ze kunnen pakken.

“De mooie combinatie van analysetechnieken met communicatieve vaardigheden was voor ons de reden om drie van mijn medewerkers de opleiding aan te bieden. Een belangrijke aanleiding was bovendien de ingebruikname van een totaal nieuw datawarehouse - ’Jupiter’ - bij De Telefoongids BV. Deze was nodig om naar een online business model te gaan. We waren als analisten gewend om puur op vragen vanuit de organisatie te reageren en ‘lijstjes’ te leveren, maar we gaan ons nu veel meer richten op analyses en voorspellingen: in plaats van achteruit, kijken we meer vooruit. Daar passen de nieuwste analysetechnieken bij, die wetenschappelijk worden ontwikkeld.

Ik heb gemerkt dat onze analisten veel meer geleerd hebben dan alleen de juiste technieken bij de juiste vraagstukken toe te passen. Ze zijn zich ook bewuster geworden van de persoonlijke rol die ze kunnen pakken. De combinatie werkt goed en dat is heel bijzonder, want analisten zijn mensen die gestructureerd met cijfers werken, terwijl er bij communicatie meer wegen zijn die naar Rome leiden. Het was duidelijk dat ze daar tijdens de opleiding eerst aan moesten wennen.

Verder vind ik het waardevol dat onze medewerkers in contact zijn gekomen met vakgenoten van andere bedrijven. Als je hoort hoe andere organisaties dezelfde kwesties aanpakken, zet dat aan tot nadenken over het vakgebied. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Juist zulke facetten maken deelname aan een opleiding als deze zeer waardevol.

Jacko van den Bosch
Manager Business Analysis bij De Telefoongids BV


Laatst gewijzigd:09 oktober 2018 11:32