Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenLerarenopleidingProfessionaliseringDocentendagen

Bèta-brede docentendag 2018

Geef ze de Ruimte
DOT Groningen (Foto: DOT Groningen Facebook).
DOT Groningen (Foto: DOT Groningen Facebook).

Op 13 april 2018 vindt de jaarlijkse betabrede docentendag plaats met als centraal thema “Geef ze de ruimte”.

In deze editie gaan we op onderzoek naar ruimte in de les, het curriculum, voorbeelden van onderwijsinnovaties en de rol van creativiteit en ‘D.I.Y.’ in het onderwijs. Laat u inspireren om uw eigen onderwijs vorm te geven en ruimte te creëren voor eigen ideeën en individuele verschillen (van zowel leerlingen als docenten). Daarnaast maken we een uitstapje naar de ruimte via de openingslezing van dr. Arjen Dijkstra over het Eise Eisinga planetarium, met een projectie van het planetarium in het dome-theater DOT. Verbinding tussen de bètavakken komt hier duidelijk in naar voren.

Bèta-brede docentendag 2017.
Bèta-brede docentendag 2017.

Na de openingslezing heeft u de keuze uit een breed aanbod van mooie workshops voor de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica en NLT. Vakoverstijgende onderwerpen zoals maakonderwijs en sterrenkunde komen aan bod in verschillende workshops en bij de didactische afsluiting van de dag.

Binnen Netwerk Noord werken docenten aan hun eigen onderwijs door onderlinge uitwisseling in PLG’s, DOTs en door het ontwikkelen van lesmateriaal. Tijdens de ‘science education market’ presenteren deze groepen hun materialen en ideeën, en zullen promovendi van de Faculty of Science and Engineering (RUG) hun onderwijsconcepten presenteren.

De jaarlijkse wiskunde docentendag is dit jaar onderdeel van het betabrede programma, met een eigen programmaspoor van twee workshoprondes met keuze uit drie verschillende workshops en een vakdidactische afsluiting. Deze opzet zorgt voor meer keuzemogelijkheden en meer verbinding tussen de betavakken.

Georganiseerd door Science LinX en Expertisecentrum Vakdidactiek Noord, vanuit het Netwerk Noord vo-ho programma.

Deze studiedag is gecertificeerd op www.registerleraar.nl.
Deze studiedag is gecertificeerd op www.registerleraar.nl.

Het programma

9.00 - 09.30 Inloop, registratie & koffie

09.30 - 10.30 Arjen Dijkstra: Romantic Geeks.

De context van het Franeker Planetarium van Eise Eisinga (plenaire openingslezing met full dome projectie van het planetarium)

10.30 - 10.45 Koffiepauze

11.00 - 12.00 Eerste workshopronde (A)          

12.00 - 13.30 Lunch & science education market

13.45 - 14.45 Tweede workshopronde (B)           

14.45 - 15.00 Pauze

15.00 - 16.00 Didactische afsluiting; u kunt kiezen uit:

Make it happen! Arjan van der Meij, Maker Education (alle vakken)

Dubbel didactisch spoor – Irene van Stiphout (wiskunde)

16.00 - 17.00 Borrel

locatie: DOT, Vrydemalaan 2 te Groningen

Beschrijvingen lezingen en workshops

Openingslezing Arjen Dijkstra

Romantic Geeks. De context van het Franeker Planetarium van Eise Eisinga

In 1780 'ontdekte' de Franeker hoogleraar Jean Henri van Swinden dat het grootste planetarium ter wereld zich slechts een paar straten van zijn huis bevond. Eise Eisinga (1744-1828) had in de jaren ervoor in het plafond van zijn woonkamer een werkend model van ons zonnestelsel gebouwd. Een enorme astronomische, maar ook wiskundige en werktuigkundige prestatie. Binnen enkele maanden publiceerde Van Swinden een beschrijving van Eisinga’s Planetarium. Een beschrijving die de basis vormde voor de honderden boeken, artikelen, documentaires en verhalen die rond het Planetarium gemaakt zijn. In de afgelopen jaren heb ik alles opnieuw tegen het licht gehouden: wat klopt er eigenlijk van het beeld dat we hebben van Eisinga? En wat klopt er niet?

Arjen Dijkstra studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde in 2012 aan de Universiteit Twente op een cultuurgeschiedenis van de wiskunde aan de 17de-eeuwse universiteit van Franeker. Hij werkt zowel bij de beleidsafdeling onderwijs als de afdeling wiskunde van de Rijksuniversiteit Groningen en schrijft een nieuwe biografie van de Franeker planetariumbouwer Eise Eisinga.

Workshops

Ronde A (11:00-12:00 uur)

A1. "Wiskunde voor teams" binnen en buiten de les.

Dédé de Haan en Monica Wijers, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

A2. Spelen met grafen

Herman Bloem en Nelleke den Braber

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

A3. Het gelukkige huwelijk: de samenhang tussen wiskunde en informatica

Jos Tolboom

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

A4. De Delftse Leerlijn als contextrijk schoolexamen Scheikunde

Sander Haemers

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

A5. Ecologie moet je doen!

Els de Hullu

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

A6. DIY planetarium (Maakonderwijs, werken met baanberekeningen, ook interessant voor wiskunde)

FabLab Groningen: Winand Slingenbergh en Kerensa Strijker

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

A7. STERRENKUNDE bij het vak NLT

Marlies van de Weijgaert & Sieberen Idzenga

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

Ronde B (13:45-14:45 uur)

B1. Over het ontstaan van de variatierekening

Sibren Stienstra

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

B2. Een verhaal achter wiskunde

Marjon Minderhoud

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

B3. Muziek en wiskunde: “Mathemusica”

Constantijn Tilanus

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

B4. ESCAPE the classroom

Enno van der Laan

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

B5. Informatica. Nieuw examenprogramma: lesmateriaal en scholing

Natasa Grgurina

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

B6. Leerlingen aan de slag met duurzaam landschap en citizen science

Maaike de Heij en Lidewij van Katwijk

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

B7. DIY planetarium (Maakonderwijs, werken met baanberekeningen, ook interessant voor wiskunde)

FabLab Groningen: Winand Slingenbergh en Kerensa Strijker

Klik hier voor de beschrijving van de workshop.

Didactische afsluiting (alle vakken)

Make it happen!

Arjan van der Meij

Al meer dan tien jaar laten we de leerlingen op mijn school dingen maken. Daarbij wordt vaak de moderne technologie als een 3D-printer, een lasersnijder en goedkope en kleine elektronica gebruikt. Dit levert niet alleen prachtige producten op maar vooral vrolijkere, slimmere, vaardigere, meer gefocuste en sterkere leerlingen. In deze lezing zal ik eerst vertellen wat Maken eigenlijk is en waarom het een plek in school verdient. Daarna zal ik laten zien wat de leerlingen zoal maken. En daarna hoe je dit in je eigen school voor elkaar kunt krijgen. Elk kind een maker!

Arjan van der Meij; geeft al meer dan 20 jaar met plezier Natuurkunde op De Populier in Den Haag. Is daarnaast voorzitter van de Adviesraad van Stichting LeerKracht, Kwartiermaker Maker Education en initiatiefnemer van de Educatieve Maker Faire die volgend jaar zal worden gehouden. En hij is een maker.

Dubbel didactisch spoor (Wiskunde);

Irene van Stiphout

In deze lezing gaan we in op het zogeheten ‘dubbel didactisch spoor’ in de methoden: er wordt gestart vanuit betekenisvolle contexten, maar halverwege het leerproces wordt overgestapt op het aanleren van kale definities en regels. Deze aanpak past in een groter beeld waarin onder druk van de maatschappij de onbewuste neiging ontstaat om te focussen op het genereren van snelle antwoorden. We zullen ingaan op verschillende mechanismen die dit in de hand werken. Ter afsluiting gaan we in op de vraag hoe hieraan te ontsnappen.

Irene van Stiphout is lerarenopleider bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen en toetsdeskundige bij Cito.

Kosten

Kosten voor het hele programma (incl. catering): € 75 pp / bij 4 deelnemers van 1 school wordt een klavertje 4 gehanteerd / studenten en senioren € 25 .

Deelnemers aan PLG's en DOT's Netwerk Noord: gratis.

.

Aanmelden en contactinformatie

De aanmelding is inmiddels gesloten.

Voor verdere vragen of informatie kunt u contact opnemen met de coördinator van Netwerk Noord: Renske de Jonge

Laatst gewijzigd:08 juni 2018 10:48