Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Onderwijs Honours College

Innovatief en Interdisciplinair Leren aan het Honours College

10 september 2025
Professor Bettina van Hoven
Professor Bettina van Hoven

In een recente onderzoeksartikel (het artikel is in het Engels) in het Journal of Geography in Higher Education bespreekt Professor Bettina van Hoven, docent aan het Honours College en cultureel geograaf aan University College Groningen en de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, de rol van emotie en affect in onderwijs en leren via haar project “Break Out” / “Show Yourself”. Het project begon in 2015 als een verdiepende onderdeel in het Honoursprogramma. Het is gecreëerd om honoursstudenten een dieper inzicht te geven in sociale geografie en stedenbouw, met de focus op handicap, inclusie en toegankelijkheid in stedelijke ruimten.

Door te werken met mensen met meerdere fysieke beperkingen, werden studenten uitgedaagd om concepten van handicap en inclusie niet te zien als abstract beleid, maar als een geleefde, emotionele ervaring. Het project verenigde honoursstudenten, kunststudenten van Minerva en cliënten van Noorderbrug, een zorgorganisatie die mensen met complexe lichamelijke beperkingen ondersteunt.

Studenten werden aangemoedigd om verder te gaan dan traditioneel klaslokaal onderwijs door communicatie barrières te overwinnen, persoonlijke grenzen te respecteren en om te gaan met emotionele complexiteit. Door gebruik te maken van participatieve en creatieve methoden zoals fotografie, visuele verhalen vertellen en deep mapping, kregen ze de kans om echte maatschappelijke vraagstukken rondom beperking, inclusie en toegankelijkheid in openbare ruimtes te verkennen.

Het project werd later een interdisciplinair onderzoek-keuzevak, waarbij studenten uit diverse academische achtergronden samenkwamen om via participatieve en creatieve benaderingen met complexe sociale thema’s aan de slag te gaan. Volgens Professor van Hoven maakten het interdisciplinaire model en de academische vrijheid van het Honours College dit werk mogelijk. Studenten deden praktische ervaring op in co-creatie, leerden omgaan met verschillen tussen disciplines, ontwikkelden een meer inclusief begrip van het stadsleven en vaardigheden waarvan ze zeggen dat ze hen zowel in hun professionele als persoonlijke leven zullen bijblijven.

Dit project benadrukt bovendien de voortdurende inzet van het Honours College om innovatief en interdisciplinair leren te stimuleren dat zowel de academische als persoonlijke ontwikkeling van de studenten ondersteunt, terwijl het ook een leeromgeving bevordert die is gebaseerd op academische vrijheid en samenwerking tussen disciplines, zowel onder docenten als studenten.

Laatst gewijzigd:11 september 2025 14:29
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws