Skip to ContentSkip to Navigation
About us Campus Fryslân

Voor toerisme in Friesland valt dichtbij huis nog veel te ontdekken

30 mei 2017

Op dinsdag 6 juni promoveert Jelmer Jeuring op zijn onderzoe k: 'Perspectives on proximity tourism in Fryslân'

De provincie Fryslân wordt vooral gepositioneerd als toeristische trekpleister voor mensen die ergens anders vandaan komen. Dat is een gemiste kans, concludeert Jelmer Jeuring. Wanneer recreatieondernemers Friezen als onaantrekkelijke doelgroep zien omdat zij menen dat inwoners zich niet bewust zijn van toeristische attracties dichtbij huis, kan dat tot een patstelling leiden waarbij lokale attracties onbekend blijven voor veel inwoners. Volgens Jeuring is brede erkenning nodig van het feit dat Fryslân net zo goed een toeristische bestemming voor haar eigen inwoners is of kan zijn.

De inwoners van Fryslân voelen zich verantwoordelijk om Fryslân te promoten als toeristische bestemming, concludeert Jeuring, maar zij zien dat als een verantwoordelijkheid die gedeeld wordt met  overheid en ondernemers. Friezen kunnen via mond-tot-mondreclame bijdragen aan de toeristische ontwikkeling van hun provincie, maar daarvoor zullen wij wel in staat moeten worden gesteld om binnen de eigen provincie betekenisvolle toeristische ervaringen op te doen. Het idee van 'proximity tourism' wordt in Friesland nu echter slechts in beperkte mate ondersteund.

Campus Fryslân

De promotie van Jeuring (RUG RW/Stenden) is de derde bij Campus Fryslân (als opvolger van University Campus Fryslân, UCF) na Anna Casadella (RUG/Wetsus) en Joeri Valenca (UTwente/Wetsus).  In 2011 zijn twintig promovendi gestart met een onderzoeksproject, die allemaal werken bij een Friese kennisinstelling, onder begeleiding van een Nederlandse universiteit. Een tweede ronde met projecten is in 2013 in gang gezet, waarin een jaar later nog eens vijftien 'Friese' promovendi aan de slag gingen. De komende periode zullen de PhD’s van de eerste lichting promoveren.
Laatst gewijzigd:19 december 2018 07:02

Meer nieuws

  • 13 augustus 2020

    Internationale studenten ontdekken Groningen in virtueel spel

    Marketing Groningen lanceert een internationale campagne waarin de stad zich virtueel presenteert aan aankomende internationale studenten van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen. Een 360-graden game vormt het hart van de...

  • 22 juli 2020

    Voorzichtigheid in Noord-Nederland in afwachting van tweede golf

    Ondanks het gemis van vrijheid, gezelligheid en spontaniteit, zijn inwoners in Noord-Nederland deze zomer voorzichtig bij het maken van hun vakantieplannen. Slechts 14% van de Noord-Nederlanders gaat deze zomer op vakantie in het buitenland,...

  • 10 juli 2020

    ENLIGHT recognized as a European University

    The ENLIGHT consortium of nine European universities, including the University of Groningen, was selected within the framework of the second call for ‘European Universities’, the European Commission's pilot program for new multilateral networks....