Over ons Campus Fryslân

Forse groei aantal studenten brede bachelors in Nederland

08 februari 2016

Uit cijfers die de vereniging van universiteiten (VSNU) vandaag heeft uitgebracht, blijkt dat het aantal studenten dat in 2015/2016 zogeheten 'sectoroverstijgende' opleidingen volgt (voornamelijk binnen University Colleges), is gegroeid met 13,4% ten opzichte van 2014/2015. Deze cijfers tonen aan dat de belangstelling voor brede universitaire bacheloropleidingen nog steeds groeiende is.

RUG/Campus Fryslân bereidt in samenwerking met de regio de start voor van een brede bachelor in Leeuwarden, die uiteindelijk moet groeien naar 600 studenten. Op grond van de cijfers van de VSNU valt te concluderen er de komende jaren nog voldoende groei zit in dit type onderwijs dat tegemoet komt aan de roep om breed inzetbare academici. Het Bachelor College in Leeuwarden zal gaan opleiden voor de hogere functies in de private en de publieke sectoren in de organisaties van het maatschappelijk middenveld. De opleiding geeft wereldwijd toegang tot masteropleidingen van universiteiten.

In het huidige academische jaar staan 258.054 studenten aan een Nederlandse universiteit ingeschreven: 160.000 voor een bacheloropleiding en 98.000 voor een masteropleiding.

Meer informatie over het studentenaantal in het wetenschappelijk onderwijs, lees hier verder.

Laatst gewijzigd:19 december 2018 07:01